Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-12-08, 15:10   #81
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nå er pinnekjøttet satt på damping, så nå bare venter jeg på at lukten skal bre seg.

Heldiggris! Vi skal til svigers og svogeren min MÅ ha ribbe, ellers nekter han å komme, da er det ikke jul. Slik som du er med pinnekjøtt.
Ribbe føler jeg er så mye mer "hverdagslig" enn pinnekjøtt, og sistnevnte er jo SÅ mye bedre! Neste år skal jeg ha julen og da er det ingen bønn.

Gammel 24-12-08, 15:40   #82
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

hvor lenge var det at det skulle dampe igjen? (satt på 14:30)

Gammel 24-12-08, 16:52   #83
Cazandra
Erfaren

Cazandra sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Åherreguuud, pinnekjøttet smaker for lite salt! :shock:
Mannen har vannet ut kjøttet for mye.

Gammel 24-12-08, 16:55   #84
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her lukter det godt av pinnekjøttet. *vann i munnen*

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-08, 22:13   #85
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøttet var yummy. Litt for utvannet her også (18 timer) men godt lell.

Gammel 24-12-08, 23:38   #86
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pinnekjøttet var yummy. Litt for utvannet her også (18 timer) men godt lell.

Og litt for mye vann i bunnen så krafta ble litt for tynn. Men godt ja!

Gammel 25-12-08, 00:19   #87
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og vi hadde den beste pinnkjøttmiddagen jeg noensinne har hatt.
Vi lette lenge etter riktig pinnekjøtt, alt så liksom så stusselig ut.
Helt til vi fant Lofoten Pinnekjøtt - med masse kjøtt på!
Det ble dampet i ca 3 timer og siden satt 3-4 minutter på grill i ovnen (300 grader).

Stappa var av kålrot og gulrot, riikelig med smør og pinnekjøttkraft og var helt nydelig.

Barna + fettern hadde sossisser og medisterkaker.

Til dessert: Møvenpick Maple Walnut is med Nougatsaus - fantastisk godt!
Måtte ha noe enkelt, og det var stor suksess!

Gleder meg til mer pinnekjøtt 3. juledag (vi har rester!)

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 00:30   #88
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pinnekjøtt fra Kjøttbasaren, stappe av 3 kålrøtter og 6 gulrøtter, masse smør, en skje creme fraiche og en dæsj matfløte, poteter, akevitt og Hansa juleøl.

Gammel 25-12-08, 00:31   #89
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 kålrabier, hvor mange var dere til middag?

Gammel 25-12-08, 00:39   #90
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Pinnekjøtt fra Kjøttbasaren, stappe av 3 kålrøtter og 6 gulrøtter, masse smør, en skje creme fraiche og en dæsj matfløte, poteter, akevitt og Hansa juleøl.

Nå begynner det å bli for sent for meg tror jeg. Kunne ikke skjønne hva du skulle med akevitt og juleøl i stappa.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 01:06   #91
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

3 kålrabier, hvor mange var dere til middag?

7. Åssen det? Det var såvidt litt igjen.

Gammel 25-12-08, 01:09   #92
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg lagde av en og vi var også 7. Riktignok flest små, men her er det også nok igjen.

Gammel 25-12-08, 01:25   #93
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pinnekjøttet var fortreffelig. Røkt (såklart) fra Smedstuen, servert med mårpølse, kålrabistappe, poteter og Vestlandslefse. Jeg spiser pinnekjøttet som kling, og i år klarte jeg tre fullstappete klinger. En juleøl og en kvart akevitt.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 11:20   #94
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss, vi har ni, og da var det to barn som ikke spiste særlig. Vi laget stappe av 5 kålrabier, og det er en liten boks igjen.

Vi hadde pinnebog som ble crispet i ovnen med honning, og SOM gjestene skrøt! Jeg skal aldri lage noe annet.

I tillegg til vanlig pinnekjøttkraft, laget jeg en løksaus som var nydelig:

2 ss smør, surr en stor finhakket løk blank i den, ha i 2 ss mel og 5 dl pinnekjøttkraft. (jeg hadde mindre, for jeg hadde ikke 5 dl å bruke på det.) Kok til løken er mør, ca 10 minutter. Smak til med sukker (ca 2 ts), 2 ts eddik og evt salt. Nam!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 12:12   #95
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pinnekjøttet smakte fortreffelig. Vi har mye igjen av det, men ikke kålrabbistappe igjen. Poteter skjønner jeg ikke vitsen med.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 12:14   #96
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan gjorde du det med honningen, Hyacinth - hvor mye? Og brukte du en spesiell type? Vi skal ha pinnekjøttgjester på lørdag, og jeg kunne tenke meg å teste det på ihvertfall noe av kjøttet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 12:57   #97
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Nå begynner det å bli for sent for meg tror jeg. Kunne ikke skjønne hva du skulle med akevitt og juleøl i stappa.

He he... jeg syntes også det var en original vri med akevitt og juleøl i stappa

Gammel 25-12-08, 13:58   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hvordan gjorde du det med honningen, Hyacinth - hvor mye? Og brukte du en spesiell type? Vi skal ha pinnekjøttgjester på lørdag, og jeg kunne tenke meg å teste det på ihvertfall noe av kjøttet.

Jeg gjorde det også kun med noe av kjøttet. Halvparten, for å være nøyaktig. Det andre serverte jeg rett fra gryta.

Jeg la det ferdigkokte kjøttet i en langpanne (burde kanskje vært på rist?) og penslet det med flytende honning. Jeg er ikke veldig glad i kraftig honnigsmak, så jeg brukte den greske typen. Jeg kjøpte noe timianhonning og appelsinhonning i fjellene på Kreta i sommer, men man kan sikkert bruke akasiehonning etc. Jeg er sikker på at sukker eller sirup gjør omtrent samme nytten, poenget er at man får en litt søtlig smak mot det salte kjøttet. Jeg brukte "litt". Vanskelig å definere noen mengde, men jeg tok noen teskjeer og smurte det utover med pensel. Inni ovnen en stund etterpå.

En av gjestene sa at han vanligvis ikke liker pinnekjøtt som har vært i ovn, men at dette var mer saftig. Det skjønner jeg egentlig ikke, det blir jo ikke akkurat saftig av å ha litt honning på seg, tror jeg, men det var jo greit at han likte det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-12-08, 14:13   #99
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

nttårsaften er spolert. Vi var\er bedd på middag hos svigermor i dag og var der borte med noe og hun koker pinnekjøtt.

Lurer på hva vi skal spise på nytårsaften da. taco?
Mamma og pappa har pinnekjøtt på nyttårsaften er bedd dit om vi vil.
Men vi tenkte vi skulle bli bedd til svigermor da siden vi er hos mamma på middag julaften .
Vi spiste kalkun i går

Gammel 25-12-08, 15:01   #100
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Pinnekjøttet var fortreffelig. Røkt (såklart) fra Smedstuen, servert med mårpølse, kålrabistappe, poteter og Vestlandslefse. Jeg spiser pinnekjøttet som kling, og i år klarte jeg tre fullstappete klinger. En juleøl og en kvart akevitt.

Du og med lefse? Men bare tre stk var da ikke stort. Hilsen storspiser.

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.