Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-08, 15:10   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem tenker du veldig ulikt fra på FP?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Mens jeg ikke kan forstå at ønsket om et barn umiddelbart skal antas som ødeleggende for familien. Kanskje jeg vet best? Kanskje er det mannen som er hensynsløs?

Kanskje ditt og kanskje datt - ja. Men det å anta at man selv vet best og at mannen er hensynsløs og altså ikke vet best, det er jo en smule nedlatende, og så videre? Ikke noe godt utgangspunkt for et godt forhold, mener jeg.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:12   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Kanskje ditt og kanskje datt - ja. Men det å anta at man selv vet best og at mannen er hensynsløs og altså ikke vet best, det er jo en smule nedlatende, og så videre? Ikke noe godt utgangspunkt for et godt forhold, mener jeg.

Nei så klart ikke. Men før i tråden antok man det motsatte. At å ville ha flere barn var hensynløst.

Det jeg mente var jo at kanskje er det ikke så farlig å få et barn til som en del menn tror. For ofte er det menn som sier nei.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:13   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mente var jo at kanskje er det ikke så farlig å få et barn til som en del menn tror. For ofte er det menn som sier nei.

Hva bygger du det på?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:15   #4
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hva bygger du det på?

Sånne MIKE-tråder fra SG, NM, et.c, samt erfaringer ellers.

Gammel 19-12-08, 15:17   #5
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånne MIKE-tråder fra SG, NM, et.c, samt erfaringer ellers.

Hva er en MIKE-tråd?

Gammel 19-12-08, 15:16   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei så klart ikke. Men før i tråden antok man det motsatte. At å ville ha flere barn var hensynløst.

Eh, nei. Å ville ha flere barn er ikke hensynsløst. Men det å stille ultimatum ovenfor partneren sin, når man allerede har en familie som man skal ta seg av, det synes jeg er hensynsløst. Jeg synes det er en helt grei ting å gjøre dersom man ikke har barn fra før av, men dersom man har et barn, så skal man først og fremst tenke på hva som er bra for det barnet.

Gammel 19-12-08, 15:18   #7
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var ikke ønsket om flere barn som var hensynsløst. Det var måten du fremstilte hvordan du ville opptrådt i en slik situasjon som ble oppfattet som hensynsløst og lite respektfult overfor parteren din. Stor forskjell!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:20   #8
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det er sikkert oftest menn som sier nei. Og hvis det likevel blir et barn til, så greier de stort sett å tilpasse seg det, akseptere den nye situasjonen. Det er jo bra, ikke sant?

Men det betyr jo ikke at man av den grunn skal overkjøre menn? Det er ikke hensynsløst å ville ha flere barn, det er hensynsløst å tvinge det igjennom hvis mannen ikke vil - og med argumentasjon om at han ikke vet best eller at det ikke er så farlig.

Hva hvis det var motsatt? At mannen din absolutt ville ha et barn til, og du ikke ville? Hadde det da vært greit at han stilte det som ultimatum, syns du? Gi meg et barn til, ellers finner jeg meg en annen partner?

Jeg syns at det å stille ultimatum i et forhold er bortimot det samme som å si at forholdet er over.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:21   #9
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg høres det i så fall ut som om kvinner etter din mening tar svært lett på det å få barn. Det er jo tross alt ikke som å kjøpe seg et par sko. For meg var det iallefall veldig big deal og jeg ville aldri tenkt at "det ikke var så farlig" å få et til. Det er et merkelig syn å ha på å sette til verden et nytt liv, forandre livet til flere mennesker og alt som hører med det å få flere barn.

Ellers er jeg litt overrasket over at du mener menn ofte sier nei. Det har jeg aldri oppfattet at har vært en alminnelig greie.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 15:40   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg mente var jo at kanskje er det ikke så farlig å få et barn til som en del menn tror.

Så til en mann som ikke ønsker flere barn fordi han rett og slett ikke makter/har kapasitet, er det bare å si: "Neida, kjære, dette vet jeg bedre enn deg, så selv om du ikke vil ha barn, skal vi ha et til. Ja, for ellers kan ikke vi ha noe lykkelig samliv sammen, skjønner du. Og det blir så bra skal du se!"

Uten å utlevere for mye: Vi har vært igjennom disse diskusjonene over en lang periode nå. Vi har det utrolig bra sammen, men dette har vært en vanskelig diskusjon fordi det ikke finnes noen kompromier. Mitt ønske om flere barn er sterkt, men det er helt absurd for meg å bryte opp det veldig bra livet vi har fordi jeg måtte ut og finne en ny mann å få barn med. Jeg synes du, Electronica, viser en total mangel på evne til å sette deg inn i andres situasjon. Jeg synes du er arrogant og nedlatende og overbevist om at ditt synspunkt er fasit.

Jeg skjønner mer og mer at jeg tenker veldig ulikt fra Electronica.

Gammel 19-12-08, 15:45   #11
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg synes du, Electronica, viser en total mangel på evne til å sette deg inn i andres situasjon. Jeg synes du er arrogant og nedlatende og overbevist om at ditt synspunkt er fasit.

Jeg har ikke mye til overs nei for de som til tross for kvinnenes indelige ønske og forsøk på å overbevise, likevel tror at flere barn vil være uoverkommelig i det livet de lever. Til det har mine egne barn gitt meg for stor glede. Å velge en partner som var så ulike meg selv synes også veldig fremmed.

Gammel 19-12-08, 15:48   #12
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke mye til overs nei for de som til tross for kvinnenes indelige ønske og forsøk på å overbevise, likevel tror at flere barn vil være uoverkommelig i det livet de lever. Til det har mine egne barn gitt meg for stor glede.

Jeg merker meg at du fortsatt er bestemt på at det er gutta som sier nei.

Men hey, jeg kan godt diskutere noe annet jeg er uenig i. :bring it on!:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:21   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å velge en partner som var så ulike meg selv synes også veldig fremmed.

Jeg tror det var noe sånt Esme sa også - at dette (altså, sånn som du tenkte) var en veldig fremmed tankegang for henne selv, og at hun ikke kunne tenkt seg å være gift med noen som tenkte slik. Og det synes jeg må være en helt kurant ting å hevde (i det minste like kurant som det du sier her). Utgangspoenget var jo ikke for f.eks. meg å si noe om hvorvidt det er galt å tenke slik som du beskrev det, men om det er forskjellig fra sånn som jeg tenker. Og det er det - og jo mer du forklarer det, jo sikrere er jeg på at det er en genuin og ganske sterk forskjell, og ikke bare en misforståelse. Og det regner jeg med du er enig i at er en grei konklusjon?

Gammel 19-12-08, 20:45   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Denne reagerer jeg litt på, him, ikke så mye fordi du kaller meg dobbeltmoralsk, men fordi jeg synes du misforstod meg. (Og det er jeg som kjent ikke så glad i. ) Det var jo jeg som sa det med å forholde seg til det Electronica skriver, og jeg sa for det første ikke at hun ikke "må" overdrive og skrive slike ting dersom hun ikke mener dem. Derimot presiserte jeg flere ganger at det jeg reagerte på, var holdningen jeg leste inn i det hun sa, og jeg prøvde å være så tydelig som mulig på hvordan jeg leste henne, nettopp slik at hun skulle ha muligheten til å korrigere dersom jeg leste henne feil. Og ut fra de svarene som har kommet, har hun ikke protestert på tolkningen min, men heller bekreftet den i det meste hun har skrevet, så jeg skjønner ærlig talt ikke hva det er du kritiserer meg for.

Electronica sier seg enig i hvordan Skremmeren leser henne her (Hun sier seg enig i innlegg #230 med "Fint at du forstod meg riktig i så fall. " )

Opprinnelig lagt inn av Skremmern

For å spore litt inn og litt ut. Jeg skjønner veldig godt det Electronica sier, og synes enkelte tolker henne for bokstavlig hvis dere tror "in your dreams" er ordene hun kommer til å bruke i det hun kjører over mannen sin. Jeg tolker hvert fall "In your dreams" som er meget beskrivende ord for oss som leser henne - for å riktig forstå hvor utenkelig det er å stoppe etter bare ett barn.

Og til dette svarer du:

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som jeg sa tidligere: Det kan jo godt hende Electronica ville møtt mannen sin med mer respekt i virkeligheten, og at formuleringene her var litt sleivete, men jeg kan jo ikke forholde meg til annet enn det som er skrevet.

Jeg reagerer på at du - som er veldig glad i ironi og sarkasme - ikke kan tolke Electronika på en annen måte enn det som er skrevet rett frem? Og akkurat slik opplever jeg Esme også i denne tråden. Og ja, jeg synes det er dobbeltmoralsk. (Jeg ser det blir egentlig et alt for sterkt ord, mulig det er en mildere variant av dette.) En bedre måte å si det på, og som er ord jeg bruker mye privat er prinsessfaktor eller prinsefaktor, etter en bok om en prins og en fattiggutt som ble forbyttet og prinsen synes det var en selvfølge at alle skulle danse etter hans pipe. (Han som berget den ekte prinsen fra å bli drept ble blant annet kommendert til å stå mens prinsen spiste og vente med maten til prinsen var ferdig. For at ingen kunne spise mens prinsen spiste! Men hva heter boka, da? )

Jeg reagerer sikkert alt for sterkt på slike ting. (Grunnen til at jeg reagerer er sikkert at det "springer meg i øynene" hva Electronike egentlig mener ettersom jeg er vant til en slik uttrykksform.) Beklager at jeg kalte deg dobbeltmoralsk. Det er et alt for sterkt uttrykk og ikke bra. Det er heller ikke sant fordi du bruker ironi og sarkasme når du tuller, og ikke i en alvorlig diskusjon.

Gammel 19-12-08, 20:47   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men hva heter boka, da?

Prinsen og fattiggutten, Mark Twain.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-08, 20:52   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg reagerer på at du - som er veldig glad i ironi og sarkasme - ikke kan tolke Electronika på en annen måte enn det som er skrevet rett frem? Og akkurat slik opplever jeg Esme også i denne tråden. Og ja, jeg synes det er dobbeltmoralsk.

Jeg oppfattet ikke Electronica som ironisk i det hele tatt, og spurte flere ganger om hun virkelig mener at den som vil ha barn sine følelser er mer viktig og riktig enn den som ikke vil ha barn. Dette bekreftet hun jo. Og sa også at hun hadde stor forståelse for at man kan sette et ultimatum dersom man ikke kommer til enighet. Jeg kan fortsatt ikke se at hun er noe som helst ironisk på dette, og jeg har konkludert med at vi er helt forskjellige og totalt uenige.

Om du oppfattet det sånn at den sleivsetningen med in your dreams var det som var kjernen i diskusjonen så får du nå bare ha den oppfatningen. Det stemmer ikke med min.

Gammel 19-12-08, 20:52   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer på at du - som er veldig glad i ironi og sarkasme - ikke kan tolke Electronika på en annen måte enn det som er skrevet rett frem?

Jeg tror ikke jeg skjønner deg helt, him, og i alle fall føler jeg veldig at du misforstår meg. Jeg kan selvsagt tolke det hun skrev på mange ulike måter, og som sagt prøvde jeg å være så tydelig som mulig på hvordan jeg tolket henne (slik at hun evt. kunne korrigere meg og/eller velge en annen formulering for at jeg skulle skjønne henne bedre) - og jeg har ikke sett at hun har protestert på tolkningen eller sagt at jeg tok feil i det jeg sa. (Det er fullt mulig at hun har sagt noe jeg ikke har fått med meg, altså.) Og det du siterer, som jeg skrev til Skremmern, var jo ikke ment som at "dette er den eneste mulige tolkningen, basta", men "dette er grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde". Jeg prøvde å klargjøre hva jeg hadde ment med det jeg sa, jeg prøvde ikke å fastslå at det ikke er mulig å mene noe annet.

Det er ikke første gang jeg prøver å være så tydelig som mulig for å unngå (eller klare opp i) misforståelser, og så blir oppfattet som at jeg prøver å overkjøre potensielle motargumenter i stedet, men jeg ser liksom ikke helt hvordan jeg kunne vært tydeligere heller.

Gammel 19-12-08, 21:01   #18
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er ikke jeg mann, men som sagt er det jeg som egentlig er fornøyd med to barn, og mannen som gjerne vil ha nummer tre - gjerne med en gang. Jeg er ikke et sekund i tvil om at vi blir like glad i nummer tre, eller at vi ikke greier oppgaven. For meg handler det mer om tid (alenetid med hver barn), oppfølging, hverdagskabalen, bygge på eller flytte, bytte bil. Et tredje barn vil i så måte få større praktiske og økonomiske konsekvenser for oss enn de to første var. Men hadde jeg hatt veldig lyst på et barn til, og om jeg var av dem som elsker å gå gravide, føde og ha baby i hus, da hadde jeg sikkert blåst i disse tingene, og satt igang igjen.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
grupper, konservativ, rødstrømper

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.