Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jule-skryte-brevene

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-12-08, 11:39   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jule-skryte-brevene

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Enn tenk her på FP, her skal jo innleggene passe til langt flere enn de man sender julekort til, det forhindrer da svært få fra å skrive. Selv kan jeg ikke helt skjønne problemet. Mitt liv og mine opplevelser av det er det samme uansett hvem jeg skriver til. Jeg driver sjeldent å "tilpasser" teksten til mottaker - tror man skal ha et større talent for skriving enn meg for å få det til å klaffe.

Du kan da vel ikke sammenligne et innlegg man skriver i et diskusjonsforum på nettet og et personlig julekort. Her skriver jeg min mening om saker og ting, det hadde jo vært rart om jeg skulle prøvd å tilpasse den meningen til alle som var her inne. Jeg skjønner atdu synes masseproduserte julekort er OK, men dette var en høyst merkelig sammenligning.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette er jeg helt enig i.
Kjenner jeg har liten tålmodighet med at andres velmente handlinger blir tolket i et så negativt lys som mulig. Her har noen tatt seg bryet med å skrive om familiens år, kanskje funnet fram noen bilder til, trykket det opp og satt deg på lista over heldige mottakere - så tillater mottakeren seg å bli reagere med negative følelser. Dette er ikke bra nok for meg, for det er masseprodusert. Jeg burde fått et helt eget langt julebrev stilet til akkurat meg og min familie. :lite diplomatisk innstilt til hele problemstillingen:

Vel, nå kan jeg ikke akkurat sitere fra julebrevet som fikk meg til å skrive innlegget. Det var kanskje litt for lite generelt, hvis du skjønner? Jeg har heller ikke etterlyst en langt julebrev bare til meg..(Zoe, jeg er norsklærer, jeg leser mer enn nok i førjulstida....foretrekker korte tekster nå for tida..)

Noen ord på et kort, hadde jeg likevel foretrukket. Trenger ikke ha bilder heller for min del. Og, ja selvfølgelig er jeg klar over at dette er et luxusproblem, (hvis man i det hele tatt kan kalle det et "problem") jeg ligger ikke våken om natta p.g.a ferdigproduserte julebrev. Jeg setter bare mer pris på de personlige, netopp fordi noen av dem kommer fra personer men ikke treffer så ofte. Får man et masseprodusert julebrev, med mange referanser og henvisninger inne i brevet som man overhodet ikke forstår, føler man på en måte at man ikke har hatt "kontakt" med den personen i jula heller. (Muligens litt kronglete forklart?) Noen klarer riktignok å skrive gode, masseproduserte julebrev, men langt fra alle. Vel, vel jeg er sikkert i overkant kritisk til skriftlige produkter, det er sikkert en yrkesskade...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:20   #2
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du kan da vel ikke sammenligne et innlegg man skriver i et diskusjonsforum på nettet og et personlig julekort. Her skriver jeg min mening om saker og ting, det hadde jo vært rart om jeg skulle prøvd å tilpasse den meningen til alle som var her inne. Jeg skjønner atdu synes masseproduserte julekort er OK, men dette var en høyst merkelig sammenligning.

Hvorfor er det en merkelig sammenligning? Når jeg skriver julekort, så skriver jeg og meg og mitt. Det er ingen dialog, i den forstand, men en monolog. Hvis jeg skal fortelle om jobben min, så skriver jeg nøyaktig det samme om jeg skriver til en tante eller en venninne, jeg skjønner ikke helt hva det er jeg skal spesialtilpasse? Jeg skriver uansett ikke veldig personlige ting, med mindre jeg kan unngå det. Jeg hadde nok fortalt at jeg var skilt, men utelatt detaljer fra meklingen og krangling om samvær for å si det slik.

Nøyaktig hva er det du tilpasser i de forskjellige julebrevene? Hvordan du formulerer deg? Graden av personlighet? Hvilke emner du omtaler?

Gammel 14-12-08, 12:29   #3
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er det "God Jul og Godt nyttår", og ferdig med det.

Bilde av barna da, for spesielt de eldre i familien liker se hvordan de utvikler seg.

Ellers har vi såpass kontakt med de som får julekort at jeg ikke føler for å oppsummere det siste året i livet vårt i brevform. Dessuten har vi noen som er gode på "nyhetsformidling" i familien, så det meste som er offentlig om oss er allerede formidlet langt utover vår julekortkrets.

Jeg blir helt flirfull av noen av de julebrevene vi får, men koselig med bilder av barna.

Avhenger jo av hvor flink brevskriver er til å formidle stemninger og hendelser også, og noen julebrev er jo en fryd å lese og slike du tar frem flere ganger for å få med deg alle detaljene, slike du både kan gråte og le av, ikke av personene, men med.

Om det er sant, eller ikke, får da være, så lenge leseopplevelsen er god.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 12:53   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor er det en merkelig sammenligning? Når jeg skriver julekort, så skriver jeg og meg og mitt. Det er ingen dialog, i den forstand, men en monolog. Hvis jeg skal fortelle om jobben min, så skriver jeg nøyaktig det samme om jeg skriver til en tante eller en venninne, jeg skjønner ikke helt hva det er jeg skal spesialtilpasse? Jeg skriver uansett ikke veldig personlige ting, med mindre jeg kan unngå det. Jeg hadde nok fortalt at jeg var skilt, men utelatt detaljer fra meklingen og krangling om samvær for å si det slik.

Nøyaktig hva er det du tilpasser i de forskjellige julebrevene? Hvordan du formulerer deg? Graden av personlighet? Hvilke emner du omtaler?

Him: Du sammenlignet det å skrive et innlegg her inne med å skrive et julebrev og mente at det ble omtrent det samme. Det var det jeg var uenig med. Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg har ikke familien, venner og bestemor her inne, tror jeg da.

Og til det siste: Jepp, jeg speisaltilpasser alle de tre tingene du nevnte.
(Veldig serviceminded)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 17:00   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Melonina, her.

Får virkelig folk slike brev altså? Det får meg til å lure på hva slags venner/familie dette dreier seg om...

Eller er det eventuelt mottaker som tolker det dit hen?

Jeg skjønner at eksempelet er overdrevet altså, men likevel.

"Vi var på lang luksusferie i år, den kostet nesten 80 000, men det var den ærlig verdt." (...) "K har gått opp til 950 000 i lønn, så nå er det bare et tidsspørsmål før millionen er passert."

Jeg skriver litt forskjellig i de ulike kortene, en gammel onkel, tidliegre kolleger eller en venninne får litt forskjellig. Sender ca. 60.

Gammel 14-12-08, 20:39   #6
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

"Vi var på lang luksusferie i år, den kostet nesten 80 000, men det var den ærlig verdt." (...) "K har gått opp til 950 000 i lønn, så nå er det bare et tidsspørsmål før millionen er passert."

Hadde jeg gått opp til 950 000 i lønn skulle jeg pokker meg skrevet et skrytebrev om det til alle jeg kjenner!

:fattig førskolelærer:

Gammel 14-12-08, 20:47   #7
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så deilig at noen andre startet denne tråden i år. Jeg får litt hetta både av julebrev og julekort med alskens snørrunger. F.eks hører jeg fra min fetter en eneste gang i året og det er når han forteller i det vide og det brede om det fantastiske livet deres. Det blir litt rart for meg som ikke husker navnet på kona hans engang.

Jeg skal faktisk sende julekort i år, etter mange års uteblivelse, men det er fordi jeg ikke lenger orker å høre på ymse families akking og uffing over hvor fryktelig det er. -og når jeg først skal sende, så må jeg jo sende med bilder av verdens beste unger.

Gammel 14-12-08, 23:51   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg synes det er hyggelig å få julekort med bilde av barna på.
Klart det er litt lite å skrive bare standard-frasen men det blir nå sånn.. Vi gjør det samme selv.
Kunne godt tenkt meg å skrevet et julebrev men vi har ikke så mange som bor å slangt borte utenom venninnen min men hun prater jeg med etpar ganger i uken uansett og sender mobilbilder og mail til..
De aller fleste har vi god kontakt med ellers.

Ingen i vår krets sender julebrev men husker mamma alltid fikk av venninnen sin, og hun skrev iallefall en sides brev enda hun ikke har barn engang...
Kusinen til gubben sender ut julebrev til svigermor, som er tanten hennes og vi får alltid lese dette brevet. Der står det alt barna gjør og om karrierestigen til foreldrene. Artig for oss andre å høre hvordan det går...

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

får litt hetta både av julebrev og julekort med alskens snørrunger.

Jøss.

Jeg er veldig på nett med him, kjenner jeg. Jeg er lett å glede, og setter pris på både kort, brev, SMS-er og eposter med julehilsninger. Jeg oppfatter virkelig ingenting av det som skryt, men så leser jeg ikke med rine-vrangbriller heller. Jeg elsker bilder av barn, par, enslige, hunder, katter, hester, kyr og fugler, og legger mer vekt på selve hilsningen, det å bli husket og tenkt på, enn hvorvidt brevet/kortet er masseprodusert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:48   #9
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Fillern, jeg glemte å skrive på julekortene at jeg har gått opp 3 kr timen i lønn.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 20:56   #10
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Fillern, jeg glemte å skrive på julekortene at jeg har gått opp 3 kr timen i lønn.

Gratulerer! Har du tenkt på hva du skal gjøre med alle pengene?

Gammel 14-12-08, 21:08   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Hadde jeg gått opp til 950 000 i lønn skulle jeg pokker meg skrevet et skrytebrev om det til alle jeg kjenner!

:fattig førskolelærer:

Et skikkelig julemirakel som man jo nesten bør spre på julekortene.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.