|
Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Bakovervendt har vært helt problemfritt hos oss, og Lærlingen er snart 4 år. Han har spurt noen ganger hvorfor ikke andre barn sitter bakovervendt, og jeg har forklart det som det er, at bakovervendt er hakket tryggere og at jeg vil velge det aller tryggeste for ham. Etterhvert som han ble stor nok tok jeg med noen eksempler. Både han og kusinen (som ikke sitter bakovervendt) er skjønt enige om at bakovervendt er den "riktige veien", men jeg ser at det avhenger helt av at jeg er fullstendig trygg og uten tvil når jeg formidler dette. Nå som han er fire om noen dager er det litt trangere i setebredden, og den som sitter i passasjersetet foran har aldri sittet særlig godt i vår bil. Men "slik er det bare", jeg har valgt slik, |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?
Men ville de fått bestemme hvis de ønsket å gå lueløs ved -10, det er spørsmålet? Det er jo ikke noen kunst å la ungene bestemme selv hvis de bestemmer ting som er fornuftige. Frøkna får "bestemme selv" om hun vil sitte sikret i bil, for hun får hysteriske anfall hvis bilen begynner å trille før hun har fått festet beltet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Ja, det får de. Det blir jo et hypotetisk spørsmål om de fortsatt hadde fått bestemme om de mot formodning hadde bestemt seg for å ikke gå med lue, da.
![]() |
#4 |
Erfaren
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Jeg er så glad for all info ang bakovervendt. Da jeg hadde de to første var jeg ganske grønn og uinformert. Snudde storesøster da hun var 10mnd og mellombror før 2år.
![]() |
#5 |
Glad
|
Ja jeg har fått kommentarer på dette siden snuppa var 2. Stakkars henne, liksom. Men da er det jo greit å svare at det er mer synd i henne om vi kræsjer og hun sitter framovervendt.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Men var det ikke snakk om at det skulle bli påbudt å ha ungene bakovervendt frem til 4 år nå?
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
Jo, det er snakk om det.
![]() |
![]() |
#8 |
...
Det har kommet et forslag om det ja, i eu. Men det vil nok ta mange år før det skjer, om det skjer. Her kan du lese mer.
![]() |
#9 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Etter er større europeisk undersøkelse har det europeiske forbrukerrådet; ANEC, lagt frem et forslag som vil forby fremovervendte barneseter til små barn over hele Europa. Mer om dette her Påbudt med bakovervendt til fire år.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Flott, da husket jeg ikke feil. Synes det er veldig bra om dette blir påbudt, spesielt siden jeg har svigerforeldre som ikke synes sikring er så viktig ...
![]() |
#11 |
Erfaren
|
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
Her trenger ikke engang babyer å sikres.
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Ja, sukk. Sånne ting tar tid. Dessuten tviler jeg på at det hadde hatt noen effekt overfor svigers uansett.
![]() |
#14 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Poden som snart fyller fire sitter fortsatt bakovervendt. Det fungerer foreløpig greit, men vi kommer nok til å snu ham i løpet av året han fyller fire.
![]() |
#15 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Barnesete: Bakover eller framover?
Så lenge de er over 9 kg. Det er kun påbudt med bakovervendt til 9 kg., men det er jo veldig forskjellig når de når det da.
![]() |
#17 |
Erfaren
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Da jeg var liten hadde jeg et "barnsesete" som var festet på toppen av seteryggen. Og det kun fordi jeg ikke skulle krabbe fram.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Min yngste sønn sitter bakovervendt i den ene bilen ennå. Der er setet fra 9-25 kg og han sitter godt ennå. I den andre bilen hadde vi et sete som gikk bare til 18 kg, så der snudde vi ham omkring fireårsdagen. Han kjører like gjerne i den ene bilen som den andre og protesterer overhodet ikke på å sitte bakovervendt.
![]() |
#19 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barnesete: Bakover eller framover?Bare et lite innlegg ang. den litt lite nyanserte debatten rundt forover-vs.bakovervendt bilsete. Vi måtte sette Prinsessa vår forovervendt da hun var 2 år. Hun ble rett og slett bilsyk av å sitte bakovervendt - kastet opp. Så da fant vi det riktig å la henne sitte forovervendt. Det er få som synes å tenke på dette problemet. Etter vi gjorde dette tiltaket ble bilturen straks mer behagelig for henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Jeg har inntrykk av at det er et tema i omtrent alle bilsetediskusjonene jeg har sett, så dette er jeg ikke enig i. Jeg kan forstå at det er vondt for de som føler at de må snu barnet på grunn av bilsyke, men jeg synes ikke bilsyke bør styre informasjonsstrømmen i bilsetedebatten. Det tryggeste alternativet er det som etter min mening bør anbefales, så får det være opp til foreldrene å vurdere risiko- og fordelsanalyse på sitt barns vegne. Iallefall fram til eventuell lovendring. Slik jeg har forstått det er det ingen automatikk i at barn som lett blir bilsyke blir bedre av å snus framover, så det å på generelt grunnlag anbefale å snu barnet ved bilsyke blir feil.
![]() |
Emneord |
bilsete |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|