Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-06, 15:57   #11
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Kjenner ikke Tangen untatt gjennom Dagbladet - og der er han en tosk spør du meg -, Bordieu kjenner jeg gjennom noe av arbeidene hans. Vet uansett ikke hva som er med medfødt eller ikke, og vet ikke om man kan redusere Tangens studier/betraktninger til hvorvidt de er medfødt eller ikke.

Så fordi du har lest om han i Dagbladet er han en tosk?
Han baserer jo også mye av sine studier på Bordieu sin tenkning. Svært mye faktisk. Det vet man om man gidder å lese eller se på noe av det han gjør og har gjort før man konkluderer med at han bare er en tosk.

Opprinnelig lagt inn av to hen

Ting er ikke like svart hvitt som de liker å fremstå i en sosiologisk kvantitativ analyse. Tangen har analysert data, ikke "kjent" seg frem til de forskjellige mennesketypene. Klart folk kjenner seg igjen i en slik fremstilling, den er jo et resultat av en generalisering. Så på spørsmålet om hvilken gruppe jeg tilhører må jeg jo si alle. Skjult overklasse? Gjerne for meg. Da har du plassert meg.

Ja, men hva er grunnen til at f.eks. jeg ikke kjenner meg igjen i mennesketypene som han beskriver da? Dersom det er en generalisering? Poenget hans er jo nettopp at han mener at denne nye skjulte overklassen er mennesker som har tatt med seg litt av fra den opprinnelige arbeiderklassen, men forfinet den slik at den utad i samfunnet og verden forøvrig virker finere og bedre enn den andre arbeiderklassen som bare er harry fordi den ikke inneholder den samme forståelsen for kultur. Pepprer så med litt frivillig og idealistisk arbeid, og vips så har man den klassen som Tangen snakker om.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.