Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-08, 19:55   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?

Så trist historie Mjau.

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Ellers er jeg for tvangsinnleggelse, og over tid.... Denne jenta jeg forteller om har blitt tvangsinnlagt flere ganger, men hva hjelper det når hun etter to dager blir sluppet ut igjen fordi hun ikke kan holdes der lenger og heller ikke vil være der frivillig utover de timene hun er tvunget? Da begynner jeg ærlig talt å lure på hvor lite et menneskeliv er verdt, når de ikke kan hjelpe henne mer enn det de har gjort..

Tvangsbruk i forhold til rus går over tre måneder. Formålet med tvang for rusmisbruk er å redde liv, og forsøke å skape motivasjon til behandling. Du snakker kanskje om tvang i forhold til psykiatri ifht. at hun slippes ut så fort igjen? Rus og psykiatri går ofte hånd i hånd, og dette går gjerne ut over de som trenger hjelp. De kan bli kasteballer fordi psykiatrien mener at rusproblemet er det grunnleggende problemet, og at de ikke er riktig instans i forhold til tvang. Og omvendt med rusomsorgen.

For spesielt interesserte kan man lese mer om vurdering og gjennomføring av tvang her:

http://www.helsetilsynet.no/template...#_Toc153347848

Ikke småtterier. Jeg har lyst til å utheve noe av det som står i handlingsveilederen i forhold til tvangsbruk:

Sitat:

Å holde et menneske tilbake mot eget samtykke er et alvorlig inngrep i den enkeltes integritet. Selve tilbakeholdelsen vil kunne provosere fram et forhold mellom misbruker og tiltaksapparat som motvirker formålet med oppholdet. Oppholdet skal ikke være straff, og ingen erfaringer tyder på at tvang i seg selv har noen virkning på avhengighet. Et vedtak om tilbakehold uten eget samtykke, stiller derfor særlige krav til de fagmiljøene som skal utarbeide og iverksette vedtaket.

Emneord
rusmisbrukere

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:52.