Sv: Hva tenker dere om rusmisbrukere?
Jeg har gnaget på dette med hvorvidt rusmisbrukere kan skylde seg selv for egne valg i noen timer nå, og jeg kan ikke helt se at det er noen argumentasjon i rusdebatten at misbrukerne selv har valgt å bli misbrukere. Jeg syns iallefall ikke det er noen legitim argumentasjon for å rettferdiggjøre måten denne grupper behandles på i samfunnet. Jeg er grunnleggende uenig i at noen mennesker er mindre verdt enn andre fordi de er narkomane. Og hvis man er så nedlatende at man tenker om en stakkar som tigger på Karl Johan og sover i et gammelt telt bak Oslo S at han ikke fortjener bedre fordi han har valgt det selv, da syns jeg man burde vurdere menneskesynet sitt. Uansett hvilke grunner man har for å ruse seg og hva som var bakgrunnen for at man begynte, så tviler jeg på at det finnes en eneste rusmisbruker som bevisst har tatt et valg om å leve som en utstøtt på siden av samfunnet til spott og spe og irritasjon for "vanlige folk".
Det er faktisk ikke slik at noen fortjener sterk forringelse av livskvalitet og utestengelse fra normalt samfunnsliv fordi de har gjort noen dårlige valg. Det er velferdssamfunnets oppgave å ta vare på dem som ikke selv er i stand til å ta vare på seg innfor gitte rammer, og det er forkastelig at rusmisbrukere stadig faller utenfor den mekanismen som er ment å fange dem opp. Det norske samfunnet svikter rusmisbrukere og vi som medmennesker og samfunnsmedlemmer oppfører oss i tillegg veldig dårlig overfor en svak gruppe. Det er stor skam at rusdebatten preges av at den gjengse oppfatningen er at vi ikke gidder å hjelpe noen som kan skylde seg selv. Stor skam.
|