|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Så fine emneord! Jeg
Og der er vi altså uenige. Kirkens ritualer når det gjelder dåp, vielse, nattverd og begravelse er slik jeg ser det for troende. Å være med på gudstjenester, konserter og andre aktiviteter i kirken ser jeg anderledes på.
|
|
|
|
#3 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg kan forstå at de som anser seg som kristne i den forstand at de tror på Gud og som er oppdratt i kristen tradisjon ønsker å bruke kirken, selv om de ikke bruker den eller tenker så mye på den i hverdagen.
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?
Jeg kan vel bare svare for meg selv. Jeg giftet meg ikke i en kirke fordi mannen min er også ateist, og synes det er unødvendig å gjøre det, nettopp av respekt for andre.
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Amen.
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Dåp og nattverd er sakramenter, og er sånn sett i en annen kategori enn vielse og begravelse. Vielse og konfirmasjon er velsignelser/forbønnshandlinger, og som troende kan man jo godt velsigne og be for ikke-troende, jeg ser ikke noe galt i det - så lenge kirken altså ser slik på det selv, og det gjør den jo, såvidt jeg forstår. (Og under en gudstjeneste blir vel også de tilstedeværende velsignet av presten, så den helt store forskjellen, teologisk sett, ser jeg ikke mellom gudstjeneste og vielse.)
|
|
|
#7 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvilken kirke snakker vi om nå? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Hvilken klasse ritualene er i, synes jeg ikke er relevant i denne sammenhengen, og jeg snakker altså om Den Norske Kirke™. Hvis man deltar i disse ritualene, bekjenner man (gjennom litturgien) at man tror. Det var derfor jeg nevnte dem. Vel, når man begraves bekjenner man fint lite der man ligger, men man har jo gitt en slags forhåndsgodkjenning.
Sist redigert av noen : 24-11-08 kl 14:30. Årsak: Bort med en «før» og noen rare fonter |
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Hvordan mener du at man bekjenner at man tror gjennom ekteskapsinngåelse og begravelsesritualet, men ikke gjennom å være til stede under f.eks. en gudstjeneste? (Hvis du altså ikke synes det er relevant å skille mellom hva som er sakramenter og ikke?)
Det heter "liturgi".
|
|
|
#10 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Jeg er veldig enig med Kasia og Aminta her, og Esme og aC sier som vanlig mye bra så jeg har knapt noe å tilføye.
|
|
|
|
#11 |
|
Curlingkone
|
Sv: Spinn off av juletråden: Gifter folk seg i kirken fordi det er fint der?Så lenge kirken er et statlig bygg, og hvem som helst som ikke har giddet å melde seg ut av statskirken kan få bruke den, så ser jeg ingenting i veien med å holde hvilken som helst kristen sermoni der uansett tro. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bork bork bork
|
Samme her, vi fikk holdt ritualet rett utafor selskapslokalet. Kirkelig bryllup ville ha vært fullstendig ut for oss; vår samvittighet tillater oss å være til stede som tilskuere til andres religiøse ritualer hvis det betyr noe for dem, men vi ville aldri frivillig delta i en religiøs handling (som f.eks. å være fadder i en barnedåp). Det ville vært respektløst både overfor oss selv og de som handlingen faktisk betyr noe for.
Jo, hadde det gått an å leie/låne bare bygningen for en liten time... det er mange skikkelig fine kirkebygg rundt omkring, og rent praktisk sett passer de jo perfekt til en slik type ritualhandling som en vielse med publikum/gjester er. (Det kan faktisk være nokså vanskelig å få til i andre typer lokaler; vi var rimelig heldige med vårt eget bryllup siden være tillot oss å gjøre ritualet utendørs, det hadde blitt litt krøkkete å måtte gjøre det inne i selskapslokalet.) |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| kirke, kirkekjole, krigsfisker, religion, vielse |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|