Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.
Jeg har tillatt meg å quote meg selv i ett innlegg tidlig i debatten, jeg føler her at jeg klargjør hvor jeg står i forhold til rasisme. Ut fra hvordan jeg har uttrykt meg skjønner jeg ikke helt neste spørsmål fra Balanse:
Jeg tror deg når du sier at du ikke kaller meg rasist, men samtidig synes jeg dine definisjoner av hverdagsrasisme gjør at det overhodet ikke er mulig å diskutere forskjellsbehandling uten å kunne risikere at noen roper opp om rasisme. For det det er klart at det er vanskelig å skille forhåndsantagelser (gjort ut fra tidligere erfaring) fra rasisme, dersom erfaring tilsier at endel rusede, mørkhudede personer ofte er i konflikt på dette stedet i byen på tilsvarende tidspunkt. Det er vel da en erfaring basert på tidligere erfaring og rene fakta, og ikke rasisme i mine øyne.
Jeg synes det er fint at du ser at jeg ikke kaller deg noe, men selv om du har klargjort ditt prinsippielle standpunkt (og jeg hadde lest det) så var mitt spørsmål relatert til det du faktisk skrev. Jeg leste det du skrev som at "x er ikke rasistisk" og så i en annen sammenheng rett etterpå "men y er like rasistisk som x". Jeg mener det er selvmotsigende, du må gjerne oppklare.
Jeg har ikke definert eller klargjort hva hverdagsrasisme er, så jeg vet ikke hva du mener med mine definisjoner (i flertall?). Tenkte du på "den lille forskjellbehandlingen"? Ellers måtte jeg lese meg opp på begrepet på bakgrunn av at du tilla meg definisjonsmakt, og lærte interessant nok at det ikke er politisk korrekt å snakke om hverdagsrasisme. Så da lærte jeg noe av det også.
Ellers lurer jeg på hvorfor det er så galt at noen roper rasisme når det forskjellbehandles? Er det ikke greit at man peker på mulige årsaker slik at disse kan vurderes og eventuelt legges vekk? Er det noe som burde være tabu? Hva slags omfang har det i så fall? Gjelder det også kjønnsdiskriminering, er det feks irriterende at det blir så vanskelig å diskutere forskjellsbehandling i ansettelsessaker med kvinner involvert, fordi "de" absolutt vil ta en vurdering av hvorvidt kjønn spiller en rolle?
|