|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ustabil
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Slik jeg har sett beskrivelsene av denne saken, fra både vitner og ambulansepersonellet, så var det mange folk rundt. Og vitnene har vært misfornøyde med at ambulansepersonellet overså dem. Og ambulansepersonellet "lukket dem ute". |
|
|
|
|
|
#2 |
|
This is normal!
|
Dette smaker litt av å finne seg en unnskyldning i ettertid, synes jeg. De visste at han hadde slått seg kraftig i hodet (jf sitatet «Men det er greit, han var kaldsvett og bleik, og om han har slått bakhue når han har gått i bakken, og han har hatt cerebralt... det, han kaldsvetta og lå der og ynka seg og alt mulig sånn, og plutselig reiste han seg opp og pissa på oss da, men politiet var også inneforstått med at det var et ordensproblem, at vi vil ikke ha han i bilen når han pisser på meg på gjøres...»).
Her er lydopptak fra hendelsen:
Lydopptakene i ettertid viser at de har fått med seg at det var en tilskuer som jobbet i helsevesenet. I stedet for å dra av gårde irriterte fordi Farah hadde tisset på en av dem, kunne de tatt seg ett minutt med denne personen og fått et bedre bilde av det som skjedde og Farahs skader.
|
|
|
|
#3 |
|
Deltidsmamma
|
Man kan kritisere sprkåkbruken, ja, men jeg holder fast min oppfattelse av saken. De oppfattet mannen (feilaktig) som et ordensproblem, pga at han tisset på dem, og overlot til politiet og frakte han til legevakta. Det ville vel bety en forsinkelse på 15 minutter. Ellers lå han lå 1 time og 20 min på legevakta før han ble sendt videre til sykehus, og der opererte de 7 timer senere. Burde man ikke kritisere legevakta for å vente så lenge med å sende han videre; eller er det bare ambulansesjåførene som skal "taes"? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Jeg har forstått det som at han måtte vente så lenge fordi AMK ikke ville sende noen ambulanse for å hente han fordi de holdt fast på at han var et ordensproblem (jf artikkelen jeg lenket til over). Jeg har ikke sett på rapporten fra Helsetilsynet (eller hvem det nå var), så jeg vet ikke helt om dette stemmer.
|
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor er det så utenkelig at de oppfattet han som et ordensproblem? Hvorfor må hudfargen hans ha spilt en avgjørende rolle for at de ikke tok ham med?
Jeg ser ikke på det som å blande kortene, og jeg har aldri vært så uenig med noen som jeg er med him, deg og Embs i denne debatten. Dere spekulerer. Det at Schjenken har fortalt sin historie hjelper ikke, dere har allerede bestemt dere for hvordan det er.
Nettopp!
AMK kan ikke nekte eller holde fast på å ikke sende en ambulanse hvis en lege (i dette tilfellet; fra legevakte) bestiller en. Videre kan ikke AMK-personellet velge hvilke kriterier som skal ligge til grunn. De må forholde seg til "Norsk indeks for medisinsk nødhjelp". |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Nemlig. Det blir faktisk komisk det hele. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig er ikke ambulansesjåførens ansvarlig for kolonitiden, han er bare født i den delen av verden som har dratt nytte av kolonitiden. Men jeg synes absolutt ikke at det er noe komisk å trekke koloniherredømme inn, det er desverre tvert imot ganske relevant for en stor gruppe mennesker i verden som lever med konsekvensene skapt av kolonitiden.
|
|
|
#8 |
|
This is normal!
|
Det er ikke utenkelig, og ingen av oss sitter med fasiten. At Schjenken sier at han ikke har diskriminert, betyr ikke at jeg må tro han. Basert på det jeg har lest og hørt i denne saken, ser jeg det som sannsynlig at ambulansesjåførene behandlet Farah som de gjorde pga at han er mørk i huden.
Schjenkens historie er ikke nødvendigvis sannhet. Selvfølgelig har han ikke fortjent det presset som har vært mot han etter denne hendelsen. Grunnen til at jeg synes han ikke har troverdighet, er at han dropper å kommentere flere av de problematiske sidene ved han og hans partners oppførsel.
Det stemmer ikke. Han skrev denne kronikken i Aftenposten en stund etter hendelsen:
Det er det da ingen her som har skrevet, er det vel?
Schjenken opptrådde som en offentlig tjenestemann i denne saken, og han er del av et system. Det er vel derfor Farah skriver som han gjør.
Men det gjorde de altså.
|
|
|
|
#9 |
|
Vaklende
|
Nå har ikke jeg lest alt som er skrevet siden sist, så det er mulig denne er gjennomdiskutert allerede. Men Skremmern, her blander du kortene igjen hvis dette med å spekulere referer til om ambulansesjåføren hadde rasistiske motiver. Hvis du leser mitt innlegg f.eks, så har jeg ikke skrevet noe om at jeg tror han var rasist. Tvert imot, jeg understreket Esme på at det vet vi ikke (ut fra fakta). Det jeg snakket om var at de hadde begått en feilvurdering, noe han innrømmer uten å komme med den uforbeholdne unnskyldningen jeg snakker om. Eller mener du at hvis man gjør grove feilvurderinger, så trenger man ikke å unnskylde det ordentlig, og spesielt ikke hvis man selv blir urettferdig behandlet i etterkant? Sist redigert av Balanse : 10-10-08 kl 20:01. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Denne skjønte jeg ikke.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Jeg begynner å bli lei av å gjenta meg selv. Hvor i alle dager sier jeg at noe forsvarer feilvurderingen de gjorde den dagen? Jeg vet ikke hva mer verken jeg eller Schjenken kan si om akkurat det, han har innrømmet at han gjorde en feil. Han fikk til å begynne med ikke lov til å uttale seg, han fikk bare en enorm motbør, og slik som det er nå synes jeg Farah har dratt det så langt andre veien at jeg ser ikke hva en unnskyldning kan gjøre. Men igjen, han har bedt om et møte. At han synes det er vanskelig å forholde seg til Farah, skjønner jeg veldig godt.
Jeg har snakket litt om akkurat dét i innleggene mine, jeg har aldri nevnt et ord om at min sympati unnskylder hans feilvurderinger. Men hvem prøver vi å lure. Farah har forlengst beveget seg bort fra det som skjedde den dagen i Sofienbergparken. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ustabil
|
Jeg leste et annet sted (mulig det var i artikkelen om Shjenken) at politiet rekvirerte en bil, men før bilen kom fram hadde Farah allerede forsvunnet i taxi. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Det stemmer at han kjørte taxi til legevakten. Denne hendelsen med AMK var senere på dagen, da Farah skulle fra legevakten til sykehuset. Altså ikke fra parken til legevakten.
|
|
|
|
#14 |
|
Ustabil
|
OK, da koblet jeg feil. Mener du altså at Shjenken var skyld i at AMK-sentralen ikke fikk transportert Farah til sykehuset også? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Vaklende
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenEgentlig sier Esme det (raskere og bedre enn meg, igjen)
Jeg har likevel lest debatten her med stadig mer overraskelse og frustrasjon, og klarer ikke la være å stille et spørsmål. Forhåpentligvis har jeg misoppfattet litt:
Altså, de norske, hvite ambulansjesjåførene kan ikke ha tatt vurderinger basert på hudfarge i det hele tatt, og det er du sikker på, fordi da blir det å dra opp rasisme-debatten i ett og alt. Men kanskje det handler om rasisme likevel hvis du snur kortene og ser på Farahs utsagn? Da for å kunne legge lista såpass lavt for hva som er rasisme når du bruker ordet i denne konteksten?
Som him reagerer jeg på kortblanding hos noen. Hvorfor skal ambulansjesjåførens følelser og problemer i etterkant gi en mer positiv vurdering i hans favør, mens Ali Farahs bitterhet skal gi en mer negativ for ham? Jeg har ikke fått med meg alt i denne saken. men i artikkelen det lenkes til her savner jeg fremdeles den uforbeholdne "Beklager, vi gjorde en feil. Det burde ikke skjedd. Det skjer, vi er menneskelige, og det er flere eksempeler på at det skjer, men det burde likevel ikke skjedd. Jeg er lei for det.". I min verden er det rom for å legge frem masse formildende omstendigheter og fortellinger om egen elendighet etter den uforbeholdne unnskyldningen. Før den kommer er det lite rom for det, da blir det sutring, uansett hvor leit man har det, hvor menneskelig det er å feile, og hvor urettferdig det er at pressen vinkler saker subjektivt. For det har de åpenbart gjort i denne saken, som i mange andre. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#17 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er vel en av de som har "blandet kortene". Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 12:47. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
saftig
|
Jeg har i alle fall oppfattet det sånn. Han har jo innrømmet at det var en feilvurdering den dagen i parken og at de burde ha tatt ham med.
|
|
|
#19 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenEgentlig er denne saken bare trist. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Schjenken har jo gått ut og sagt at han ønsker å møte Farrah og be om unnskyldning for den feilen han har gjort. Selv om han syns det er vanskelig å møte Farrah. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2702203.ece. Farrah på sin side svarer med denne kronikken og slenger beskyldninger rundt seg... |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|