Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-08, 21:33   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror fortsatt dette var rasistisk i den forstand at hudfargen til Ali Farah gjorde at han fikk en dårligere behandling. Grunnen til jeg tror dette er at det er så mange vitner i saken. At Ali mener at det helt sikkert var rasisme og at ambulansesjåføren mener at det ikke var det er jeg ikke overrasket over. De er forfekter selvfølgelig sitt syn, det kan da umulig komme som en overraskelse på noen?

Jeg mener det er rasistisk hvis noen får en annen behandling enn en med en annen hudfarge. Jeg har aldri trodd at Ali Farah ikke ble tatt med fordi at amulansesjåførende var Ku Klux Klan menn, men jeg tror enda at hudfargen var en del av feilvurderingen.

Er det da, sett fra ditt ståsted, mulig å gjøre en feil mot en mørkhudet uten at det er rasisme?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:42   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Er det da, sett fra ditt ståsted, mulig å gjøre en feil mot en mørkhudet uten at det er rasisme?

Jeg synes dette er et svært godt spørsmål i denne saken. Jeg har fra begynnelsen av vært veldig skeptisk til rasismevinklingen, og er det enda mer nå. Jeg mener jo at det er fullt mulig, og at ambulansepersonell som alle andre kan gjøre feil, mot hvite og mørkhudede, uten at det ligger rasisme bak. Jeg føler at de involverte på Ali-siden har brukt denne saken for det det er verdt, uten at de sitter med sannheten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 21:47   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har foregått en usmakelig heksejakt på de ambulansesjåførene og man kan jo tenke seg at problemet er at folk ikke greier å se noe annet enn svart-hvitt. Jeg husker jo godt også her på FP at fornuftige folk ble til temmelig rabiate antirasister en stund.

Likevel så trenger man ikke gjøre samme feilen en gang til. Ali Farah har en hodeskade som han selvfølgelig er kjempebitter over, man kan da bare ikke vente at han skal være saklig eller ha en rettferdighetsfølelse ovenfor ambulansesjåførene? Ambulansesjåføren har fortalt sin subjektive historie, Ali Farah sin. Fett nok.

Ingen vet om ambulansesjåførene tok for lettvint på dette oppdraget på grunn av rasisme eller ei. Etter min mening som helsepersonell er det uinteressant, det de gjorde var at de ikke gjorde jobben sin og da spiller det ikke noen rolle om det var fordi han var utlending, eller om det var fordi han hadde røyka hasj eller om det var fordi de ble stressa over at folk stod over og ropte. Alle som jobber i helsevesenet får intens avsky mot enkelte pasienter innimellom og man skal kunne forvente at man gjør jobben likevel.

Gammel 09-10-08, 21:57   #4
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ingen vet om ambulansesjåførene tok for lettvint på dette oppdraget på grunn av rasisme eller ei. Etter min mening som helsepersonell er det uinteressant, det de gjorde var at de ikke gjorde jobben sin og da spiller det ikke noen rolle om det var fordi han var utlending, eller om det var fordi han hadde røyka hasj eller om det var fordi de ble stressa over at folk stod over og ropte. Alle som jobber i helsevesenet får intens avsky mot enkelte pasienter innimellom og man skal kunne forvente at man gjør jobben likevel.

Jeg er med på dette.
Men sånne ting skjer hver dag, eller? Uten at det blir ramaskrik av den grunn. Folk dør pga feilbehandlinger. Babyer blir skadet under fødsel fordi jordmødre er for stressa og ikke får med seg alt. Folk blir sendt hjem fra legevakten og dør. For eksempel: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=528336
Ingen av de tingene skaper sånt oppstyr som denne saken.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 22:07   #5
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig. Rasisme er heller ikke noe som kan "bevises". Hvorvidt hudfargen til Ali Farah var en av grunnene til at han ikke fikk hjelp kan hverken bevises eller motbevises. Jeg tror hudfargen hans var en av grunnen til at han ikke fikk hjelp.

Gammel 10-10-08, 08:38   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror faktisk at beliggenhet og at det var slåsskamp midt på dagen hadde mye mer med hvordan sjåførene "kategoriserte" hendelsen i hodet sitt. Særlig det siste er et "rus"-signal. Men hudfargen hjalp nok også til med den katalogiseringen. Har man mange, mange erfaringer som sier at "A betyr ofte rus", "B betyr ofte rus", så er det naturlig at man går noe forutinntatt inn i en situasjon.

Jeg vet ikke hvordan utrykningspersonell jobber med å bruke erfaring konstruktivt - til å la den være nyttig bakgrunnsinfo uten at den svekker dømmekraften deres? Det er en vanskelig balansegang.

Hvorfor skulle hudfargen hjelpe til å gjøre sitt i dette tilfellet? Fordi aggresivitet og rus er typisk for mørkhudede? Det har jeg ikke fått med meg. Man henter langt flere rusa og aggresive hvite enn mørke, så hvorfor hudfargen gjorde at "de tenkte sitt" skjønner jeg ikke. Får man en melding over radioen som lyder "slosskamp i Sofienbergparken midt på lyse dagen" kan man gå i fella å tenke "Faen, narkomane", ikke "faen, svarte"? Schjenken tenkte rus ettersom han misoppfattet symptomene og trodde vedkommende var aggresiv og dermed et ordensproblem.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 18:28   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvorfor skulle hudfargen hjelpe til å gjøre sitt i dette tilfellet? Fordi aggresivitet og rus er typisk for mørkhudede? Det har jeg ikke fått med meg. Man henter langt flere rusa og aggresive hvite enn mørke, så hvorfor hudfargen gjorde at "de tenkte sitt" skjønner jeg ikke. Får man en melding over radioen som lyder "slosskamp i Sofienbergparken midt på lyse dagen" kan man gå i fella å tenke "Faen, narkomane", ikke "faen, svarte"? Schjenken tenkte rus ettersom han misoppfattet symptomene og trodde vedkommende var aggresiv og dermed et ordensproblem.

Jeg forklarte meg litt rotete. Det eneste vi vet er at ambulansesjåføren selv sier at han tenkte "rus" da han fikk vite at det var slåsskamp midt på dagen der og der. Det er ve ikke en "fordom", mer en erfaringsbasert antagelse som alle gjør, og som hjelper oss med å tenke.

I tillegg KAN det hende (eller ikke - siden vi ikke er tankelesere så vil vi aldr få vite det), at hudfargen også spiller en "erfaringsmessig angtagelse"-rolle her. Dette er en del av Oslo der det er mange rusbrukere av ulik utenlandsk opprinnelse (de "hvite" er andre steder). De har nok mange turer til disse i løpet av en uke, gjetter jeg.

Det jeg spekulerte på var: Dersom man basert på en slik "erfaringsbasert antagelse" foretok en "rus er sannsynlig", der hudfarge spilte en rolle (sammen med andre ting), er det "rasisme"? Eller erfaring?

Ellers så tenker jeg som Miss Norway (men har ikke turt å si det), at det kan hende hjerneskaden spiller inn i måten Farah uttrykker seg. Det minner om eksen til en bekjent som fikk en mindre hjerneskade etter hjertestans, og ble voldsomt paranoid og aggressiv.

Gammel 10-10-08, 18:38   #8
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

I fare for å virke flåsete, så virker jo kona hans og vennene like agressive, bitre og paranoide, men de har ikke hjerneskade, som jeg vet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 17:31   #9
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ali Farah har en hodeskade

...som kanskje til og med er med på å prege utformelsen av innlegget hans? Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på dette etter å ha skumlest artikkelen hans.

Men vet selvsagt ikke, kanskje han alltid har skrevet slik.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 08:41   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tydeligvis ikke. Ettersom det ikke er noe som helst bevis for at feilbehandlingen var et resultat av rasisme, kan man bare anta at de som står på sitt og mener at det fremdeles var pga hudfargen alltid kommer til å "tenke sitt" når det er mørkhudede involvert.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-08, 09:12   #11
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg tror at loven er sånn at det er den som blir anklaget for rasisme/ rasistiske handlinger har bevisbyrden. Omvendt bevisbyrde altså. I alle andre saker er man uskyldig til det motsatte er bevist, men ikke på dette.

"§ 10. Bevisbyrde
Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd.

Egentlig ikke så rart at likestilling og diskimineringsombudet fant ham skyldig, eller?

Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 09:36. Årsak: lime inn lovdata
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.