|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåføren
Er det da, sett fra ditt ståsted, mulig å gjøre en feil mot en mørkhudet uten at det er rasisme? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg synes dette er et svært godt spørsmål i denne saken. Jeg har fra begynnelsen av vært veldig skeptisk til rasismevinklingen, og er det enda mer nå. Jeg mener jo at det er fullt mulig, og at ambulansepersonell som alle andre kan gjøre feil, mot hvite og mørkhudede, uten at det ligger rasisme bak. Jeg føler at de involverte på Ali-siden har brukt denne saken for det det er verdt, uten at de sitter med sannheten.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenDet har foregått en usmakelig heksejakt på de ambulansesjåførene og man kan jo tenke seg at problemet er at folk ikke greier å se noe annet enn svart-hvitt. Jeg husker jo godt også her på FP at fornuftige folk ble til temmelig rabiate antirasister en stund.
|
|
|
#4 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg er med på dette. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Selvfølgelig. Rasisme er heller ikke noe som kan "bevises". Hvorvidt hudfargen til Ali Farah var en av grunnene til at han ikke fikk hjelp kan hverken bevises eller motbevises. Jeg tror hudfargen hans var en av grunnen til at han ikke fikk hjelp.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Hvorfor skulle hudfargen hjelpe til å gjøre sitt i dette tilfellet? Fordi aggresivitet og rus er typisk for mørkhudede? Det har jeg ikke fått med meg. Man henter langt flere rusa og aggresive hvite enn mørke, så hvorfor hudfargen gjorde at "de tenkte sitt" skjønner jeg ikke. Får man en melding over radioen som lyder "slosskamp i Sofienbergparken midt på lyse dagen" kan man gå i fella å tenke "Faen, narkomane", ikke "faen, svarte"? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg forklarte meg litt rotete. Det eneste vi vet er at ambulansesjåføren selv sier at han tenkte "rus" da han fikk vite at det var slåsskamp midt på dagen der og der. Det er ve ikke en "fordom", mer en erfaringsbasert antagelse som alle gjør, og som hjelper oss med å tenke.
|
|
|
#8 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenI fare for å virke flåsete, så virker jo kona hans og vennene like agressive, bitre og paranoide, men de har ikke hjerneskade, som jeg vet.
|
|
|
#9 |
|
Kidding, right?
|
...som kanskje til og med er med på å prege utformelsen av innlegget hans? Jeg klarer ikke helt å fri meg fra tanken på dette etter å ha skumlest artikkelen hans.
|
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Tydeligvis ikke. Ettersom det ikke er noe som helst bevis for at feilbehandlingen var et resultat av rasisme, kan man bare anta at de som står på sitt og mener at det fremdeles var pga hudfargen alltid kommer til å "tenke sitt" når det er mørkhudede involvert. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Ali Farah til angrep på samfunnet og ambulansesjåførenJeg tror at loven er sånn at det er den som blir anklaget for rasisme/ rasistiske handlinger har bevisbyrden. Omvendt bevisbyrde altså. I alle andre saker er man uskyldig til det motsatte er bevist, men ikke på dette. Sist redigert av bønna : 10-10-08 kl 09:36. Årsak: lime inn lovdata |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|