|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg er i nær familie med noen som faktisk nesten skryter av å ikke ha lest en eneste skjønnlitterær bok. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg rister litt på hodet over slikt, ja. Jeg har alltid vært en leser, vokst opp i en lesende familie og har en lesende familie nå. Det er liksom så utenkelig å ikke se på lesing som noe viktig og givende.
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker
Jeg har også et (inngiftet) familiemedlem som skryter av dette. Vedkommende gir uttrykk for at det er bortkastet tid å lese bøker, man lærer nemlig mye mer av å lese aviser. (Som VG og Dagbladet.) Denne holdningen forsøkes videreført til sine barn, men det er ikke så enkelt all den tid min del av familien alltid kjøper bøker i gaver til barna. Mitt bokhatske familiemedlem kommer fra en familie hvor absolutt ingen leser bøker, og de lever under en parole om at det er fjasete og snobbete å lese. Det er naturligvis ufattelig irriterende, men jeg har med tiden lært å se på det med en viss sosialantropologisk interesse. Det ser rett og slett ut til å være et slags klasseskille som ligger bak. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Drømmer
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerJeg leser ikke så mye for mini men det er mest fordi han ikke har noen interesse av det. Nå har vi jo funnet ut at han hører dårlig så det er nok derfor han ikke gidder å sitte stille da. Skal nok begynne å lese igjen etterhvert, har selv lest mye bøker å gjør det ennå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Med tanke på at alle barn skal gjennom minimum 10, men i de aller fleste tilfeller 12-13 års skolegang, kan jeg vanskelig tenke meg noe som er mer viktig enn lesning, leseglede og leseforståelse.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Du motsier deg selv i disse to avsnittene. For i avsnittet over sier du at du vanskelig kan tenke deg noe som er mer viktig enn lesing, leseglede og leseforståelse. Det er en implisitt rangering av lesing. Og i neste avsnitt sier du at man ikke kan sette de opp mot hverandre.
Ja, man kan vektlegge flere ting samtidig, men ikke alle ting samtidig.
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Jeg tror ikke noen har argumentert for at det er et mål at alle skal bli "bokmennesker"? Bare for at det er bra/lurt/nyttig/viktig at barn leser (bøker), og at man oppmuntrer dem til det.
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Sv: Vi er ikke sånne bokmenneskerAh - oppklaring tatt innover seg!
|
|
|
#11 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi er ikke sånne bokmennesker- og selv med leker, tv, playstation og PC tilgjengelig, så er valget så veldig veldig enkelt når vi spør om vi skal lese... |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|