Sv: Når er det greit å sykemelde seg?
Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.
Jeg kjenner på meg at jeg har en teori om hvilken skole du jobber på, rine. 
. Da må jeg sende deg en PM. (Var det så avslørende..?)
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Dette må jeg signere i sin helhet.
Makan.
Dette er et eksempel på FP diskusjon gone wrong. Det er så slitsomt når man i stedet for å prøve å forstå heller velger å jobbe hardt for å se hvor mye man kan greie å misforstå - ender med å fortape seg helt i kverulering.
Hun snakker om kolleger som åpent forteller at de sykmelder seg om de ikke får viljen sin.
(og ingen er her så dumme at de tror at det ikke finnes leger som kan la seg overbevise om at sykmelding er nødvendig, selv om det i realiteten ikke er det.)
Ja, får håpe det var kveruleringstrangen som ble for sterk. Jaggu har jeg gjentatt poenget mitt mange ganger... 
Opprinnelig lagt inn av Najade, her.
Forøvrig synes jeg nok du generaliserer litt, og dermed må regne med litt "pepper". F.eks skriver du at du har noen høner å plukke med gravide.
Det er vel generalisering så god som noen.
Det er nok helt sikkert noen snyltere der også, det vil alltid finnes noen som vil leve på fellesskapet i et velferdssamfunn, men der skjærte du alle over en kam, synes jeg.
Ja, den var vel litt drøy (nå måtte jeg sjekke: Skrev jeg virkelig det... )
Opprinnelig lagt inn av ming, her.
Jeg har (i løpet av mitt yrkesaktive liv, ikke i det siste, så jeg utleverer ingen nå) vært borti lærere som konsekvent er "syke" når det er turdag/skidag/vinteraktivitetsuke osv. Da blir man mistenksom. Jeg har også opplevd kolleger som i en omorganiseringsprosess der de muligens blir omdisponert, indirekte truer med å sykemelde seg dersom de ikke får det som de vil. Jeg har vært ute for yngre arbeidstakere som prosentvis har et enormt fravær på mandager (og da alltid etter at de fredag har trippet og fnist og rågledet seg til den festen i helga). Og ja, jeg blir mistenksom. Nei, jeg sier ikke noe om det (eller, jeg kan nok slenge litt med leppa: "Voldsomt så plaget du skulle være med bihulene, da! Har du prøvd homeopati?"), og ja, det er fryktelig irriterende når det er noen en jobber tett med som tar ut egenmelding hver gang man har planlagt tur, eller brorparten av mandagene...
Skjønner Rine godt, jeg. Og syns eksemplene hennes (som er ca like hypotetiske og omskrevne som mine, regner jeg med) var helt ok.
Thank u!!
Opprinnelig lagt inn av Liven, her.
Jah. 
Hvis det er meg du henviser til her, så er det Liven, om jeg får be. (Like vakker som Liv Taylor. )
Vet det... Sorry. Og Kasia også. (Tror jeg kalte henne for Kaisa? )
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
Først og fremst lurer jeg på om hovedinnlegger mener sykmelde seg eller bruke egenmelding.
Begrepet sykmelde seg irriterer meg veldig, det er legen som sykmelder.
.
Mente egentlig begge deler, tror jeg. Litt upresis der kanskje? Men synes poenget blir det samme uansett? 
|