Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når er det greit å sykemelde seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 13:26   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er det greit å sykemelde seg?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns eksemplene dine er mer enn konkrete nok til å kunne kalles utlevering. Argumentasjonen din virker svart-hvitt og lite reflektert, det må jeg bare si. Har du virkelig en haug med kolleger som du med sikkerhet vet at sykmelder seg fordi de ikke får viljen sin? Er det ingen mulighet for at det kan ligge mer bak? For eksempel et dårlig arbeidsmiljø der enkelte blir uglesett om de tar opp eller klager på ting de ikke er enig i? Kanskje er den lille tingen som du oppfatter som sykmeldingsårsak dråpen som får begeret til å renne over. Kanskje er den riktige årsaken noe høyst personlig man vil holde for seg selv. Som regel er ting litt mer nyansert enn det virker som, og det kan foregå ting i kulissene som du ikke har oversikt over.

For ordens skyld: Dette var bare eksempler for å nyansere, og ikke reelle årsaker til dine kollegers sykmelding.

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Kanskje du har beskrevet meg her? Du skriver tross alt på et åpent forum.

Grunnen til at jeg i det hele tatt skrev dette innlegget var en ganske hårreisende episode på dette som jeg kaller "sykemelde seg(egenmelding) pga at man ikke får det akkurat som man vil." Nettopp fordi jeg ikke vil utlevere kollegaen min- og meg selv for den del- skrev jeg ikke det som var den egentlige grunnen til min frustrasjon. De andre episodene jeg nevner? Jo, noen er selvopplevde, om det er på min nåværende arbeidsplass, min bror eller venninnes, eller noe som skjedde for 7 år siden spiller vel liten rolle? Jeg var interessert i den selve diskusjonen. Finnes det folk som bruker syke/egenmelding som et pressmiddel? Eller skal man alltid gå ut fra at det er noe annet som ligger bak, selv om personen sier åpent rundt lunsjbordet: Skjer det og det kommer ikke jeg på jobb neste uke, og dæven døtte meg er ikke han/hun borte også!

Dette er ikke et innlegg der jeg mistenker mine kollegaer (som jeg setter stor pris på, for det meste) for å trygdemisbruk hver gang de er borte fra jobb. ( Gudene vet at jeg har såpass mye å gjøre at jeg har minimal oversikt over hvem som er borte når og hvorfor.... det er jo heller ikke min jobb.) Det jeg snakket om her, er mennesker som sier mer eller mindre rett ut at de bruker egenmeldingen som et pressmiddel på jobben.
Og ja, Kaisa, selvfølgelig er jeg klar over at det kan være andre ting som ligger bak hos noen.... but still. Lurte faktisk på å legge innlegget på Pedagogforumet, for jeg har en mistanke om at dette er noe som er mest utbredt i læreryrket?

Sist redigert av rine : 30-12-10 kl 11:50.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:38.