|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?Liven fikk ikke blomst. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?
For deg er det opplagt, fordi du er en smart og empatisk ung dame, og dessuten har dette temaet vært oppe opptil flere ganger på FP, så det er ganske mange her som er spesielt bevisste på dette. Men i Den Virkelige Verden er det likevel ganske vanlig at E-er oppfatter introverte som sære og sjenerte og tror at de trenger å mases på og "dras med på ting" og at de bare må ta seg sammen og kaste seg ut i spotlighten, eller hva det nå var Scarlett tjatret om. Og som Toffen og flere andre har vært inne på, er det ganske vanlig også blant I-er å ikke helt skjønne denne forskjellen før man blir gjort oppmerksom på den. (Noe som kan være uheldig både for selvoppfatningen og for hvordan man opplever E-er man treffer på.) Det er en veldig vanlig feiloppfatning å tro at folk innerst inne er helt like, og tror man virkelig det, kan man plage folk ganske grundig uten annet enn de aller beste hensikter. ("Be Like Me disease" kalte de det for på en INFJ-mailingliste jeg pleide å være aktiv på.) Så det kan være veldig nyttig å fortelle folk (her: "folk generelt", ikke "alle i verden, spesielt DU!") at det finnes slike grunnleggende forskjeller på folk, og at dette dessuten er Helt Greit.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Det er helt riktig det du skriver her. Men Be Like Me-disease går ikke bare på introverter vs ekstroverter.
|
|
|
#4 |
|
flisespikker
|
Helt klart ikke. Det er en veldig vanlig kortslutning som er basis for veldig mange problemer og misforståelser. På seg selv kjenner man primært seg selv, og folk som ligner en selv, og slett ikke alle andre.
|
|
|
#5 |
|
© All rights reserved
|
Har dette noe med E og I å gjøre, sånn egentlig? Jeg har alltid sett på meg selv som en E, men jeg hater overakselsesfester. Jeg hater selskapsleker (i alle fall hvis jeg må være med) og det hender mang en gang at jeg sitte i et hjørne uten å si så mye, men likevel følger med i samtalen. (Jeg liker dog komplimenter fra pasienter, så sant de er ekte og ikke smisk.) |
|
|
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Nei, det tror jeg ikke - det var vel nettopp et eksempel på et annet område der folk ikke "skjønner" at andre er forskjellig fra seg selv. (Esme er dessuten også E. Kanskje det er en E-greie å ikke like overraskelsesselskap? *generaliserer i vei*)
"Be Like Me" er en ganske universell sykdom, ja, og jeg mente selvsagt ikke å antyde at E-er bedriver denslags mer enn det I-er gjør. (Men de gjør det kanskje mer høylytt?
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Tar du vare på dine introverte bekjentskap?Jeg liker heller ikke overaskelsesfester. Nektet å ha utdrikningslag og giftet meg i utlandet helt alene (eh, ja , mannen fikk være med, da
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Jeg ser at både du og Esme har skrevet innlegg fra jeg startet mitt og til jeg sendte det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Princess Skids and Scars
|
Høh, er det et utbredt problem at pasienter gir mye komplimenter, eller er det det at du liker komplimenter, bare ikke fra pasienter? :haraldrigittkomplimenttillegen, burdekanskjebegynne?: |
|
|
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Det er helt greit å være i spotlighten om man velger det selv. Så lenge ikke andre bestemmer at man skal stå der å blomstre. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|