|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Pauset
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?
Jeg prøver ikke "disse" noen her jeg altså. Jeg prøver bare forstå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva syns du er gøy/underholdende da?
![]() |
#64 |
flisespikker
|
Jeg har lest selvbiografien til en britisk dame som er autist, og hun skriver om at hun aldri skjønte poenget med fiksjon, i tillegg til at hun heller ikke forstod historiene - det var altfor ullent og usikkert og uklart det hele, og baserte seg på forståelse og følelser som hun ikke kjente igjen eller hadde. Da hun var liten, leste hun telefonkatalogen, for den forstod hun poenget med og strukturen i. Det er jo selvsagt mer ekstremt enn det du beskriver, altså.
![]() |
#65 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Hehe, jeg skjønner at du ikke prøver å "disse" noen altså
![]() |
#66 |
intro
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg har slukt veldig mye skjønnlitteratur gjennom hele livet, men tror likevel jeg kjenner meg litt igjen i det Joika beskriver. Det gjelder ikke først og fremst litteratur for min del, men filmer, show, teater, radio (ikke minst, det er virkelig drepen), foredrag, TV-programmer - fryktelig mye står for meg som veldig kjedelig. Jeg mister konsentasjonen med det samme, og tar ofte meg selv i å sitte og telle ned minutt for minutt til det er over. Det går kanskje litt i perioder. Akkurat nå føler jeg meg veldig ukonsentrert, og da greier jeg nesten ikke lese bøker engang.
![]() |
![]() |
#67 |
Pauset
|
Tror du er inne på noe. Autisme/asberger er jo en forstyrrelse som er forårsaket av det samme som konsentrasjonsvansker.. som jeg har. Sånn grovt sagt da. Innser glatt at det er jeg som er sær og rar og ikke alle andre. Men syntes det er veldig morsomt å høre begrunnelser for at man gjør ting. Eller om man ikke har noen... (som for meg ikke er mulig). Jeg kan forklare alt jeg liker gjøre og hvorfor, og motsatt. Ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
flisespikker
|
Alle har nok begrunnelser for hvorfor man gjør ting, enten man er bevisst klar over det eller ikke. Men det betyr jo ikke at man har en begrunnelse som andre nødvendigvis forstår eller "aksepterer".
![]() |
#70 |
Live and let live
|
Tusen takk for gode refleksjoner rundt emnet him.
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14. -Det du tror, avgjør hva du ser. Sist redigert av DM : 06-09-08 kl 14:41. Årsak: La til siste setning .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Fola Blakken
|
Ja, ja og ja.
Nei, sant?
Jeg har også lest hele serien, og skammer meg definitivt ikke over det. (Men jeg kan jo ha blitt litt skadet, hva vet jeg?
Godt sagt.
![]() |
![]() |
#72 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg kan forresten legge til at jeg ikke likte å lese før jeg var noenogtjue. Før det sleit jeg med konsentrasjonen, men jeg ser i etterkant at det antakelig var fordi jeg aldri hadde funnet noe som traff meg. Fortsatt er jeg sånn at jeg ikke kan lese med mindre jeg er alene og det er stille (eventuelt på senga, når mannen også leser). Jeg ser en enorm forskjell på min mann og meg - han leser alt, leser alltid alt ferdig, og kan lese mens jeg ser på tv, mens han holder et øye med ungene, mens han lager middag. Jeg gir opp flere bøker for hver jeg fullfører. Så dersom det er konsentrasjonen det går på, så skjønner jeg Joika bedre. Nyttevedien hadde jeg vanskeligere for å se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Live and let live
|
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Når jeg leser, så kan hele huset falle ned rundt meg. Jeg blir helt oppslukt, og det er en deilig tilstand.
![]() |
#74 |
Sliter med tastaturet
Sånn er min mann også. Jeg har aldri hatt det sånn, og klarer ikke å lese en eneste side dersom det er forstyrrende elementer rundt. (Jeg husker faktisk at jeg sleit med dette allerede på barneskolen, og fikk kjeft av læreren i 2.klasse fordi jeg ikke kunne gjengi det jeg nettopp hadde lest. Det gikk inn på meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Jeg tror kanskje disse to tingene går litt ut på det samme? At det er vanskelig/umulig å konsentrere seg om noe som ikke fenger og som man ikke "ser poenget med" er i alle fall noe jeg kjenner veldig godt igjen. (Nå har jeg ikke noe problem med å se poenget ved noe som er "unyttig", men det er forsåvidt en annen sak.)
![]() |
#76 |
Sliter med tastaturet
Det henger nok sikkert sammen i hvert fall. Imidertid har jo f.eks nevnte ektemann evnen til å fullføre 800 sider, forderetter å ytre at det ikke var noe særlig. Jeg, derimot, kan slite meg gjennom 250 sider og ende opp med å like det jeg har lest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Jeg leser noveller,krimbøler,romaner, blader, internett kun for avslappning og underholdning.
![]() |
#78 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() |
#79 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() Sv: Meningsløst å lese romaner?Fairy Tales are more than true; not because they tell us that dragons exist,
![]() |
![]() |
#80 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Mening kan jo være så mangt. Mening behøver ikke være noe konkret og målbart. Jeg synes det virker rart å velge bevisst å gjøre noe som for en selv virker totalt meningsløst. Gjør noen det da? En ting er at man kan havne i situasjoner som virker meningsløse, men velge det? |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|