Sv: Er du medlem av Mensa?
Dette begynner jo å bli riktig morsomt .
Jeg har tatt testen for ganske så mange år siden nå, men antar at Bingo og andre har rett når de sier at jeg ikke har testen, bare resultatarket. Som sagt vet jeg at jeg har arkivert det, men har ikke sett etter det på en stund. Jeg er ganske sikker på at det ikke er kassert. Jeg tror også jeg har en kopi eller avskrift av utmeldingsbrevet til meg og Kjæresten.
Om testen ikke var laget av Mensa i Norge så virket det i hvert fall slik på det testleder sa om testen både før og etter. Mulig at det var sprøyt eller grov feiltolkning. Kvalitetsmessig er det stor forskjell på den testen jeg tok da og en IQ-test jeg tok i en helt annen forbindelse senere (der "sto" jeg også).
Bingo kan vel sies å være en av dem som beviser at høy IQ og klokskap ikke alltid går hånd i hånd (nå var jeg stygg, men slenger man dritt må man vente å få litt tilbake).
En digresjon: Selv om en test er utformet for å ikke måle lingvistikk og matematisk-logiske ferdigheter, betyr ikke det at utformerne har klart det. De er selv et resultat av sin egen kulturelle, kunnskapsmessige og følelsesmessige balast. Jeg har sett det bli debattert hvorvidt en IQ-test utformet av kulturellt vestlige personer i det hele tatt kan si noe om IQ-en til mennesker med andre kulturbakgrunner.
Sist redigert av Strå : 29-08-08 kl 22:01.
Årsak: skrivefeilretting
|