|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Peking?
Den linken førte til et dokument som omhandlet hvordan navnet på hovedstaden i Kina vanligvis transkriberes på engelsk, og hva offisiell kinesisk transkribsjon til latinsk alfabet er. Det er sikkert interessant, men det har ingenting å gjøre med det du siterte fra mitt tidligere innlegg, siden det handlet om svensk transkribsjon. Hvis det var uklart hva jeg skrev, kan jeg gjenta den viktige biten her:
Ben "vestlig imerialistpedant" Murphy |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Administrator
Medlem siden: Jul 2008
![]() ![]() |
Sv: Peking?Språkrådet: (http://www.sprakradet.se/) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Nåh - litt har det vel med saken å gjøre, all den tid:
|
|
|
#4 |
|
-
Nei. Linken du postet har ingenting med saken å gjøre. Det Einar postet er relevant og oppklarende. Jeg siterer meg selv igjen i tilfelle det var vanskelig å få med seg de to første gangene:
Og det skriver faktisk Språkrådet i det Einar postet også. Språkrådet bruker forøvrig selv formen Peking på sin egen forside på nettet akkurat nå, og det illustrerer poenget ganske godt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
-
Hvorvidt kinesisk er et språk eller ikke får de som vet hvor grensene går utlegge. Så vidt jeg har forstått er det vel et skriftspråk, men det spiller uansett ingen rolle her, for i denne sammenhengen er begrepet brukt «juridisk» og ikke språklig; altså «kinesisk» som i «bestemt av kinesiske språkmyndigheter». |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|