|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulNjah, hvis man tror at den riktige måten å sykle på er å styre med føttene (ja, idiotisk metafor) er det kanskje greit å reflektere litt over måten man sykler på, selv om det funker for en selv. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Live and let live
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper Juul
Jeg synes det er en stor forskjell mellom det å kunne sykle og det å kunne oppdra unger riktig. Sykle er en ting, mens barneoppdragelse består av veldig mange forskjellige ting. Man kan være flink på noe, og ikke fullt så flink til annet. Jeg nekter å tro at noen gjør alt perfekt på alle områder, og ikke ville det være sunt for ungen heller (som skal ut i en uperfekt verden). Man blir ikke ferdig utlært på barneoppdragelse liksom. Det er alltid nye aldere, nye utfordringer, forskjellige personligheter osv.
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Ja, men da går du automatisk ut i fra at de gjør en feil. Jeg diskuterer jo de tilfellene hvor folk faktisk gjør det riktige. Og det jeg spør om er: Hvorfor trenger man en å ha en bevisst tanke bak en handling, hvis handlingen i seg selv er riktig?
|
|
|
#4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Absolute Beginner
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulJeg er overrasket over at dere argumenterer mot noe som jeg anser som helt opplagt. Jeg har muligens uttrykt meg for dårlig, så jeg skal prøve å presisere.
|
|
|
#7 |
|
Live and let live
|
Man trenger jo ikke å lese for å reflektere og diskutere. Er man bevisst og tenker over hvordan det en gjør kan virke inn på barna og har litt empati, så kommer man jo veldig langt. Men det gjøres jo også utrolig mye forferdelig og idiotisk i tradisjonens navn i land med mye analfabetisme.
|
|
|
#8 |
|
Leser
|
Sv: Snakk pent til barna, sier Jesper JuulDM: Jeg sier jo ikke at det å ikke reflektere eller tilegne seg teoretisk kunnskap er veien å gå for å sikre en bra oppdragelse. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig for en bra oppdragelse.
|
|
|
#9 |
|
trøtt
|
Det er et interessant tema for videre diskusjon. "Oppdragelse"/sosialisering er jo unektelig kulturelt betinget, og noe som ansees som "godt oppdratt" et sted i verden kan være noe ganske annet et annet sted. Det er vel (uten at jeg vet noe om dette) primært i vår vestlige verden at vi har en viss kultur for bøker om barns utvikling som også er rettet mot lekfolk, og ikke bare fagfolk. Dette har sannsynligvis en viss sammenheng med barns generelle status i den vestlige verden kontra u-land/land med høy analfabetisme.
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Med en bra oppdragelse tenkte jeg i dette tilfelle at man kan interaktive slik med barna at de ikke opplever at de blir krenket. Litt knotete setning, men det jeg oppfatter som grunnfundamentet til JJ er jo at barna ikke skal krenkes i omgangen med foreldrene.
|
![]() |
| Emneord |
| jesper juul |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|