Sv: Når man velger vekk karriere for å være hjemme med barna
Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.
Forstår veldig godt at det kan ha stor verdi for familien at en har mye tid hjemme. Det jeg synes er viktig i den sammenhengen er at det ikke er noe som bare den ene voksne skal "betale".
Jeg vet ikke hvordan din lønn utvikler seg som lærer hvis du ikke jobber eller jobber redusert i en periode, men i mange typer jobber blir man hengende etter. Hvis det er slik bør man ha en økonomisk avtale partene imellom som kompenserer den som har tapt "markedsverdi", selv om ekteskapet/forholdet oppløses etter en stund.
Men hvis du føler deg tygg på at du kan forsørge deg og dine barn på en fornuftig og god måte hvis det blir nødvendig, så har du jo den tryggheten du trenger 
Som lærer blir man ikke hengende noe spesielt etter. Det finnes jo lite personlige tillegg og faktisk ligger jeg bedre an enn mange av mine jevnaldrede kollegaer fordi jeg jobbet hele ungdomstida mi, noe som jeg har fått betalt for i lønnsansenitet. Nå er det kun to år til jeg har nådd topplønn. Tenke seg til hvor flott lønnstigen vår er. Not. Det føles ikke særlig motiverende å jobbe i et slikt system, men den dagen de fleste av oss har funnet andre jobber finner vel staten det ut også, men det er en annen diskusjon.
Jeg vet at jeg har null problem med å forsørge meg og ungene på en fornuftig måte om jeg skulle bli alene.
|