Sv: "Perfekte mødre"
Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.
Det ville vært dobbeltmoralsk å gi råd om barneoppdragelse hvis man samtidig suger på området. Dessuten er ikke råd og kritikk det samme. Kritikk bare for å kritisere har jeg ikke sansen for, men velmenende råd er noe helt annet.
Nei, råd og kritikk er ikke det samme, og det er en av grunnene til at jeg mener det er helt feil bruk av "dobbeltmoralsk" å si at det er dobbeltmoralsk å gi råd man ikke nødvendigvis greier å følge selv. Dessuten ligger det i "dobbeltmoralsk" at det er moralske krav og en moralsk vurdering det er snakk om, og da moralske krav som man stiller til andre, men ikke til seg selv.
Hvis man sier "det er et hårreisende overgrep å la barn få sjokolade, da er man en ordentlig Dårlig Mor!", men stapper i sine egne barn sjokolade, da er man dobbeltmoralsk. Hvis man derimot sier "barn har godt av et så variert kosthold som mulig", så er ikke det dobbeltmoralsk, uansett hvor dårlig kosthold ens egne barn har.
(Og spesifikt mener jeg det er feil bruk av ordet å si at det er "dobbeltmoralsk" å si at man ikke bør gi kumelk til spedbarn på grunn av allergifaren, men ikke selv gjør absolutt alt som kan gjøres på området for å forebygge allergi. Med "feil bruk av ordet" mener jeg ikke at jeg er uenig i tanken bak - selv om jeg er det også - jeg mener at det er ikke det "dobbeltmoralsk" betyr.)