Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-05-08, 08:59   #21
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg liker dog humoren til min svigermor, hun har hengt opp bilder av Harald og Sonja på på hytta - på do.

Det er jo ikke humor, det er nærmest en norm. Mange hytteeiere har kongefamilien på do.

Dessuten er det jo godt å vite at jeg er "in". Jeg er for monarki i Norge, har til og med bilde av kongefamilien på veggen her på jobb.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:05   #22
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Hvorfor er det så "in" å være for kongehuset, selv om de fleste er for demokrati?

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det verste er at det ikke virker som om de kongelige er så veldig royalistiske selv heller. Jeg tror at Haakon gjerne hadde sett at han hadde blitt løst fra sitt kall, og heller kunnet gjort akkurat det han hadde lyst til.

Haakon fremstilles gjerne som en moderne mann, men så lenge han ikke tar et oppgjør med monarkiets svakheter synes jeg han fremstår som en støvete tradisjonsbærer og selve definisjonen av anakronisme. Det er trist at kongehuset selv ikke innser hvor meningsløst det er at tradisjoner skal være viktigere enn barnas selvfølgelige rett til å leve det livet de selv ønsker.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:28   #23
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ante ikke at det var "in" å være for kongehuset?

Selv om jeg har lagt merke til at pressen ser ut til å være glad i å rose kronprinsparet for tiden. Selv synes jeg ikke de gjør noe spesielt. De meningene de står for har jo ingenting kontroversielt i seg. Ok, det skal de heller ikke ha, men det er da ikke noe å rose dem for.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:30   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kenguru mot strømmen, melder seg!

Om vi skulle gå for type tysk modell med gallionsfigur på toppen, så kan vi like gjerne beholde det monarkiet vi har.

Gammel 21-05-08, 09:31   #25
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jamen du mothoppende kenguru, er det ikke da bedre å ha en person som selv velger å stille som president, enn noen som bare er født inn i det?

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:31   #26
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke at det var in engang, jeg.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:32   #27
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frances, her.

Det er jo ikke humor, det er nærmest en norm. Mange hytteeiere har kongefamilien på do.

.

Ja, har ikke "alle" det?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:33   #28
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De meningene de står for har jo ingenting kontroversielt i seg. Ok, det skal de heller ikke ha, men det er da ikke noe å rose dem for.

Nei, de skal selvfølgelig bare gå rundt å si "Ja, det var meget interessant".

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:36   #29
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Nei, de skal selvfølgelig bare gå rundt å si "Ja, det var meget interessant".

De skal jo det. Det ligger i rollen at de ikke må provosere noen. Det gjør de heller ikke, så jeg ser ingen grunn til å rose dem for standpunktene de tar. De er helt mainstream.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 21-05-08, 09:39   #30
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kenguru mot strømmen, melder seg!

Om vi skulle gå for type tysk modell med gallionsfigur på toppen, så kan vi like gjerne beholde det monarkiet vi har.

Om vi skulle gå for type norsk modell med gallionsfigur på toppen, så kan vi like gjerne bytte til republikk.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:39   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror royalistene kommer til å dø ut med krigsgenerasjonen (og eventuelt Kjell Arne Totland). For alle andre er de kongelige intet annet enn kjendiser.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:44   #32
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

De skal jo det. Det ligger i rollen at de ikke må provosere noen.

Det er nettopp det som er så meningsløst med monarkiet. Ikke at de skal ha et behov for å provosere, men at tradisjoner legger bånd på dem og at ikke får lov til å ytre andre meninger enn politisk korrekt pjatt.

Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:48   #33
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er in ...

Gammel 21-05-08, 09:51   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Jeg tror royalistene kommer til å dø ut med krigsgenerasjonen (og eventuelt Kjell Arne Totland). For alle andre er de kongelige intet annet enn kjendiser.

Det er vel strangt tatt ikkje heilt sant, eller så er eg nok veldig prega av å ha vakse opp saman med oldeonklane og oldetantene mine som var med i motstandsrøyrsla under krigen.

For meg står kongehuset også som eit symbol på ei nasjonal stabilitetskjensle. Sosialdemokrat/sosialist som eg er så synest eg det er litt flaut å vere for kongehuset, men det er noko med symbolverdien som ligg i det å ha eit kongehus som har overlevd to verdskrigar. Men for meg er dette ei magekjensle - ikkje sunn fornuft.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:52   #35
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Det er nettopp det som er så meningsløst med monarkiet. Ikke at de skal ha et behov for å provosere, men at tradisjoner legger bånd på dem og at ikke får lov til å ytre andre meninger enn politisk korrekt pjatt.

Enig. Og ytringene deres er nettopp det - politisk korrekt pjatt.

Jeg ser ikke vitsen med å beholde dem.

Gammel 21-05-08, 09:55   #36
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Jeg lurer på om det hadde kommet flere seriøste politikere på banen om de hadde måttet kjempe for presidentskap? Sånn som det er idag ser jeg ikke en god kanditat til å fylle den rollen. Uansett så syns jeg det er på høy tid å gjøre noe med kongehuset og monarkiet.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 09:56   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som trodde ironien var åpenbar.

Oioi jeg skjønte den faktisk ikke heller, selv om jeg syntes det var veldig lite typisk deg å synseføle noe sånt. Jeg sa faktisk høyt «Neimen Nebbia da!»

:ynskjyll:

Gammel 21-05-08, 10:02   #38
Frances
Lykkelig naiv

Frances sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populærFrances er populær
Standard

Det er trist at kongehuset selv ikke innser hvor meningsløst det er at tradisjoner skal være viktigere enn barnas selvfølgelige rett til å leve det livet de selv ønsker.

Det argumentet skjønner jeg ikke. Vil det si at alle barn født utenfor kongehuset kan leve det livet de ønsker? Neppe.

Frances er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:02   #39
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke in i mine kretser heller, vi vil ha republikk.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 10:02   #40
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa sa det så fint at jeg dulter på henne.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38.