Sv: Bytter feminister etternavn?
Opprinnelig lagt inn av Blå, her.
Det er ingen som har to etternavn. Det navnet som står sist er etternavnet, det andre er et mellomnavn. Nå kan ting ha endret seg med nye navnelover, men det har i hvert fall vært slik at man ikke kunne gi videre sitt mellomnavn.
Man kan derimot gi mellomnavnet videre som mellomnavn. Det har vi gjort, med det som resultat at min bestemors pikenavn lever i beste velgående, mens min bestefars og fars etternavn er bortevekk.
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Ja, dette er ett av de praktiske aspektene som ble latterliggjort tidligere i tråden. Og om man skal unngå å ende opp med åtte etternavn etter et par generasjoner så får man samme problemstilling som denne tråden startet med: Hvem endrer navn?
I den sammenhengen låser man seg enda mer med de nye etternavnene som er bundet sammen med bindestrek.
Jeg er jo en av de som har byttet. Hadde jeg giftet meg nå hadde jeg ikke byttet, ene og alene fordi jeg nå assosieres med etternavn på jobb. Da jeg giftet meg hadde jeg derimot ikke jobbet så lenge, så da var et navnbytte helt greit.
Når det gjelder det praktiske, koselige og romantiske aspektet så heller jeg mest til at det passer meg godt at andre assosierer meg med barna mine og ektefelle, og ikke foreldre mine. Når jeg presenterer meg så synes jeg det er hyggelig når andre sier f.eks. "er du mamman til?" eller "er du gift med?" hvis de allerede kjenner barna eller mannen min. "Er du datteren til?" er også hyggelig, for all del, men akkurat i denne livsfasen synes jeg det er morsommere med barna mine.
Jeg iler til og sier at jeg først og fremst er KANNE, da, og ikke mamma til, kona til eller datteren til. Men det er jeg uavhengig hva jeg heter til etternavn.