Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bytter feminister etternavn?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg?
Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn 92 39,32%
Jeg er og feminist og byttet etternavn 56 23,93%
Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn 18 7,69%
Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn 40 17,09%
Jeg er mann og feminist og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet etternavn 0 0%
Jeg er mann og byttet ikke etternavn 1 0,43%
Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel 13 5,56%
Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 10 4,27%
Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles 4 1,71%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-08, 12:01   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytter feminister etternavn?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg må si at jeg synes det som er mest trist er at man ikke kan påpeke at det at et flertall av kvinner tar mannens navn, og at menn ytterst sjelden tar kvinnens navn ikke er bra likestillingsmessig uten at folk tar det som personlig kritikk. Eller tvang og pekefinger. Jeg har sett at det har kommet noen enkeltutsagn her som er ganske sterke, men generelt synes jeg debatten har holdt seg på et "upersonlig" nivå.

Jeg er enig med deg i at tråden generelt har vært saklig, men jeg oppfatter det ikke som om det er de saklige påpekningene folk primært reagerer på. Det er nok likevel sant at man gjerne reagerer litt personlig når man får antydet at ens eget personlige valg både skyldes og opprettholder en foreldet og patriarkalsk tradisjon, og det er det egentlig ikke noe rart i. (Uten at jeg mener at man ikke skal kunne si de tingene du sier av den grunn.)

Gammel 20-05-08, 12:06   #2
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er enig med deg i at tråden generelt har vært saklig, men jeg oppfatter det ikke som om det er de saklige påpekningene folk primært reagerer på. Det er nok likevel sant at man gjerne reagerer litt personlig når man får antydet at ens eget personlige valg både skyldes og opprettholder en foreldet og patriarkalsk tradisjon, og det er det egentlig ikke noe rart i. (Uten at jeg mener at man ikke skal kunne si de tingene du sier av den grunn.)

Neida, jeg ser poenget. Og jeg er også av de som hisser meg opp selv om det er et fåtall i en tråd som provoserer meg. Jeg blir bare litt oppgitt av reaksjoner som kommer på likestillingsengasjement f.eks på det Polyanna skrev over her:

Sitat:

Jeg kjenner at jeg blir like trassig av de som sier at jeg absolutt ikke "får" bytte navn, som jeg hadde blitt om noen hadde forlangt at jeg gjorde det.

Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.

Gammel 20-05-08, 12:12   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at Polyanna fniser altså, samtidig synes jeg det er litt rart å sammenligne folks engasjement i forhold til å endre på en tradisjon som likestillingsmessig er ugrei, og det å bli tvunget til å bytte navn av sin partner.

Jeg skjønner Polyanna veldig godt her, og synes på mange måter det er ekstra irriterende med "tvang"/"press" for å hindre en i å (frivillig) velge det som man tidligere ble tvunget til, hvis du forstår. At den gamle regelen var forstokket og måtte vekk, er vi jo alle enige om, men dersom man synes valgrihet er så viktig for individer, og at det er så ille med en tradisjon som tvinger kvinner til å skifte navn enten de vil eller ikke, så synes jeg ikke man burde være så steil selv at man "nekter" kvinner å ta navnevalg selv, men "presser" dem til å velge det man selv synes er riktig. Enten synes man folk skal få velge selv, og da får man stå ved dette synet selv om folk velger "feil", eller så synes man at det er noen andre enn folk selv som skal bestemme for dem, og da kan man være redelig nok til å si det.

Gammel 20-05-08, 12:19   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner Polyanna veldig godt her, og synes på mange måter det er ekstra irriterende med "tvang"/"press" for å hindre en i å (frivillig) velge det som man tidligere ble tvunget til, hvis du forstår. At den gamle regelen var forstokket og måtte vekk, er vi jo alle enige om, men dersom man synes valgrihet er så viktig for individer, og at det er så ille med en tradisjon som tvinger kvinner til å skifte navn enten de vil eller ikke, så synes jeg ikke man burde være så steil selv at man "nekter" kvinner å ta navnevalg selv, men "presser" dem til å velge det man selv synes er riktig. Enten synes man folk skal få velge selv, og da får man stå ved dette synet selv om folk velger "feil", eller så synes man at det er noen andre enn folk selv som skal bestemme for dem, og da kan man være redelig nok til å si det.

Jeg ønsker definitivt ikke å bestemme over noen, eller at man ikke skal få velge etternavn selv. Vi er tilbake til det jeg skrev over her, med å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg må kunne påpeke at jeg synes det likestillingsmessig er trist at menn i hovedsak nekter å ta kvinners etternavn, uten at det gjør meg til en som vil tvinge hver enkelt mann til å ta kvinnens etternavn. Eller å være i mot valgfrihet.

Gammel 20-05-08, 12:20   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg ønsker definitivt ikke å bestemme over noen, eller at man ikke skal få velge etternavn selv. Vi er tilbake til det jeg skrev over her, med å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg må kunne påpeke at jeg synes det likestillingsmessig er trist at menn i hovedsak nekter å ta kvinners etternavn, uten at det gjør meg til en som vil tvinge hver enkelt mann til å ta kvinnens etternavn. Eller å være i mot valgfrihet.

Jeg mente jo ikke at du prøvde å tvinge noen - jeg mente å si hvorfor jeg forstod hvorfor Polyanna fikk den "trass"-reaksjonen på det at noen prøver å presse/"tvinge" noen. Jeg beklager hvis det hørtes ut som om det var deg jeg kritiserte.

Gammel 20-05-08, 12:24   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg mente jo ikke at du prøvde å tvinge noen - jeg mente å si hvorfor jeg forstod hvorfor Polyanna fikk den "trass"-reaksjonen på det at noen prøver å presse/"tvinge" noen. Jeg beklager hvis det hørtes ut som om det var deg jeg kritiserte.

Ja, jeg opplevde det litt som om det bare var å innrømme at man var for tvang. Grei avklaring! Jeg forstår også på sett og vis Polyannas trassreaksjon, men det var når det ble satt opp i mot tvang i forhold til navnbytte jeg reagerte.

Gammel 20-05-08, 12:24   #7
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Det er klart at alle må velge for seg, men jeg synes argumentet "jeg vil at familien min skal hete det samme" er et argument like mye for at alle skal ta damens navn, som mannens navn. Nå sier jo flere at de synes mannens navn er finere, ikke vil videreføre sitt eget; sånne grunner er jo helt greie.

Men kun "jeg vil at vi skal hete det samme" som grunn for navneskiftet, vitner om at de synes det er mer naturlig å ta mannens navn, enn at mannen tar deres. Det burde være like vanlig at mannen skifter navn om det er det viktigste. Nå vet jeg ikke om det er noen "sånne" i denne tråden; men at de eksisterer i monn, det er jeg helt sikker på.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:26   #8
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Det er klart at alle må velge for seg, men jeg synes argumentet "jeg vil at familien min skal hete det samme" er et argument like mye for at alle skal ta damens navn, som mannens navn. Nå sier jo flere at de synes mannens navn er finere, ikke vil videreføre sitt eget; sånne grunner er jo helt greie.

Men kun "jeg vil at vi skal hete det samme" som grunn for navneskiftet, vitner om at de synes det er mer naturlig å ta mannens navn, enn at mannen tar deres. Det burde være like vanlig at mannen skifter navn om det er det viktigste. Nå vet jeg ikke om det er noen "sånne" i denne tråden; men at de eksisterer i monn, det er jeg helt sikker på.

Nå må vi ikke glemme at dette er et forum med mest damer da, slik at det nødvendigvis vil være flere damer enn menn som forteller om at de har byttet til mannen sitt navn...

Svar med sitat
Gammel 20-05-08, 12:26   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du sa det. Thænx.

Gammel 20-05-08, 16:14   #10
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg handler feminisme om å bekjempe den urettferdigheten som av og til følger kjønn, slik jeg som antirasist bekjemper den urettferdigheten som følger etnisitet. Det handler om at alle skal få utvikle sitt fulle potensiale, ha like rettigheter og muligheter osv.

Det som hindrer dette i dag ligger ikke så mye i lovverk og praktiske muligheter, som det ligger i folks hoder. Vi husker vel alle (mange) rosa-støvler-diskusjonen på NM for noen år siden? Eller vi kan se til lønnsforskjellene mellom kvinner og menn, det kjønnsdelte arbeidsmarkedet, lønn og kjønn henger så tett sammen i det store bildet i Norge. Vi kan se på hvor forskjellig jenter og gutter blir oppdratt i Norge i dag, vi kan se på forventninger til adferd som er helt klart kjønnspreget.

Min kamp for et feministisk samfunn omfatter også menn, selvsagt, fordi jeg ser at til tross for omskjæring, lav lønn og glasstak i akademia, så er (arbeiderklasse-)mannen en taper i dagens samfunn. Han (føler han) MÅ forsørge familien, han må jobbe 120 % mens han er småbarnsfar, han taper i barnefordelingssaker, han får ikke leve ut hele seg slik damer kan, og være tøff og myk, sterk og svak om hverandre, han er mister kontakten med barna og uten en kone dør han alene, venneløs og uten omsorg. Guttene sliter på solen og innvandrergutter spesielt. dette er sammensatte problemstillinger, så klart, og klassespørsmål og spørsmål om etnisitet går hånd i hånd med kjønnsproblematikken.

Jeg mener i hvertfall at det ikke blir full rettferdighet før man i et par kan gjøre like mye hjemme, uten at noen påpeker at hun ikke gjør en dritt og han gjør masse. Kjønnsforventninger finnes overalt, og man må hele tiden tåle kjipe og veldig personlige tilbakemeldinger, dersom man bryter med mønsteret.

Svar

Emneord
etternavn, feminisme

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.