Sv: Elektrosmog
Slik jeg ser det så er forskning rundt hvilke plager som kan oppstå på bakgrunn av stråling vanskelig, nettopp fordi plagene som rapporteres er så difuse og dessuten kan ha andre årsaker enn strålingen (evt. at strålingen er den siste dråpen som skal til for at man utvikler plagen).
Fylkeslegen i Trøndelag sier jo også ifb. med innslaget på Puls som jeg har linket til tidligere, at det er de difuse plagene han er bekymret for, ikke at noen skal utvikle kreft som resultat av strålingen. At kreftfaren ved stråling fra trådløse nettverk ikke er et resultat er vel relativt godt dokumentert. Men i forhold til annen stråling finnes det minst én sak som jeg kjenner til hvor de som bor rundt en høyspentledning hevder at denne er årsaken til flere krefttilfeller blant beboerene i nærheten, enn hva som er vanlig. Jeg vet også at Strålevernet har avvist noen sammenheng mellom utviklingen av kreft og det å bo i nærheten av en høyspentledning.
Det jeg lurer på (her jeg sitter med laptoppen i fanget og surfer på mitt trådløse nettverk) er om den samlede mengden av stråling fra nyere teknologi faktisk kan føre til at det er personer som utvikler oversensitivitet til slik stråling og reagerer med hodepine, kvalme, eksem eller konsentrasjonsproblemer. Den eneste måten å finne det ut er vel å teste de personene som klager over disse plagene på en vitenskapelig måte, og akkurat det er vel (foreløpig) ikke gjort.
Siden det etterhvert er såpass mange som klager på at de reagerer på stråling både fra mobiltelefoner og trådløse nettverk, samt at el-sensitivitet etterhvert er blitt en anerkjent plage, så kan man jo håpe at det finnes forskere der ute som synes at temaet er interessant nok til å utføre en statistisk signifkant studie på dette.
|