Sv: Sløseripopulismen
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Statens prosjektmodell har en rekke beslutningspunkter. Jeg tenker at både byråkrater og politikere bør kunne ta innover seg at disse faktisk er muligheter til å si "nei". Uansett hvor mye penger som allerede er brukt i prosessen. Hvis forslaget ikke ser fornuftig ut, så skal man rett og slett ikke gjøre det.
OG; og dette synes jeg er viktig; da skal man ikke i gang med en ny utredning om akkurat det samme kort tid etterpå. Særlig ikke hvis forutsetningene er nøyaktig (eller i hvert fall tilnærmet) de samme som i forrige runde. Da blir det bare skapt masse forventninger og brukt masse penger ... som ikke er til nytte for noen.
Svensk riksrevisjon kom med en rapport for et par år siden på akkurat dette. At etatene må skjønne at beslutningspunktene også må brukes til å stoppe ikke-lønnsomme prosjekter (så lenge lønnsomhetsanalysene også inkluderer ikke-prissatte virkninger). Jeg kunne øsnket meg at norsk riksrevisjon kom med samme uttalelse. Da kunne vi/jeg hatt mer makt bak ordene hvis vi ønsket å stoppe "unødvendige" utredninger.
Altså; dette er et tema jeg mener mye om.
Ja, jeg er veldig enig med deg i at det BURDE være sånn, men statens prosjektmodell kaller punktene "kontrollpunkter" og det er også sånn de fungerer. Ikke som "start/stopp" eller "tilbake til tegnebrettet".
Sitat:
Hensikten med kontrollpunktene KS1 og KS2 er at informasjonen og analysene som allerede ligger i prosjektet skal gjennomgås av en uavhengig tredjepart. I KS1 kvalitetssikres konseptvalgutredningen, som gir en anbefaling om hvilket konsept eller alternativ som eventuelt skal videreføres i forprosjektfasen. I KS2 kvalitetssikres det sentrale styringsdokument og det vurderes om planleggingen og kostnadene som er utarbeidet i forprosjektet for det valgte alternativet er realistisk.
I praksis er det veldig sjelden man ender med å gå tilbake og tegne på nytt. Et eksempel på det motsatte er den motorveibrua som skal bygges gjennom naturreservatet Lågen (et kapittel for seg. ). Der var det ikke beslutningstakere, men enormt press fra naturverninteresser, som gjorde at Nye Veier eller hvem det nå var som hadde tegnet den svære betongbrua gjennom deltaet, måtte gå tilbake og tegne på nytt. Og vips, det viste seg at man kunne bygge 1 milliard kroner billigere, med ENORMT mye mindre betong, og mye mindre fotavtrykk.
Dette burde skje mye oftere!