Sv: Spin-off: Hvilken mat bør middagsgjester være forberedt på på forhånd?
Jeg er heldig nok til å være ganske altetende, så jeg har ikke selv noe behov for å få varslet på forhånd hva som skal serveres.
Hvis jeg selv skal ha middagsgjester, og jeg ikke vet disse tingene, pleier jeg å spørre om det er noe de (helst) ikke spiser, så kan de flagge eventuelle allergier, antipatier eller livssynsrelaterte diettvalg i god tid før jeg bestemmer hva jeg skal lage.
Jeg ville antagelig sjekket spesifikt om noen likte lutefisk før jeg disket opp med det. Men jeg kommer ikke på så mye annet. (Smalahove ville jeg også sjekket på forhånd, hvis det hadde vært noe jeg ville komme på å servere, men det er det egentlig ikke.) Andre retter med fisk - fiskesuppe, bacalao, sushi - ville jeg ikke tenkt på å flagge (ut over altså å sjekke generelt og dermed forhåpentligvis få vite det hvis de ikke likte eller tålte fisk). Men nå er det sjelden vi har middagsgjester som vi ikke har spist sammen med før, da, så jeg føler jeg har relativt grei oversikt over hva slags forhold de har til ymse mat. Hvis det skulle komme en helt ny person (typ den nye kjæresten til en venn), ville jeg sjekket litt ekstra for å være sikker på at de skjønte at jeg faktisk gjerne vil vite det hvis de for eksempel ikke liker sopp eller lammekjøtt.