Sv: Vi som fascineres av FINN (versjon IV)
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Siden jeg jobber med kommunikasjon og markedsføring så er jeg godt vant med at folk påstår en hel rekke ting om min jobb som slett ikke stemmer, bare fordi de mener at det ikke virker på dem. Felles for alle er at de mener de vet bedre enn meg som har 20 års erfaring innen faget hva som er best. At en kampanje eller en annonse ikke virker på en eller 17 personer på internett som ikke er i målgruppen er rett og slett ikke relevant. Og sånn er det nok for boligmeglere også. Det er veldig sjelden at folk som virkelig er på boligjakt lar seg skremme av at en annonse ser er i overkant tøvete, selv om de ikke liker annonsen. Det de oftere lar seg skremme av er annonser der det ikke ser ut som noen har gjort en innsats for å presentere objektet.
Selvsagt kan annonser bomme fullstendig. Selvsagt kan det bli for mye av det gode, spesielt om man føler at noe blir forsøkt skjult. Og det er langt i fra alle morsomme annonser som er særlig morsomme.
Men jevnt over så bommer bommer ustylede annonser mer enn dem som kanskje bommer litt på humoren. Jeg syns for øvrig den bølgen med ekstremt kreative boligannonser har dabbet av. Uten at det er et tap, egentlig.
Nei, det er ikke særlig relevant for selgeren, hva vi synes om annonsen, når vi uansett ikke har tenkt til å kjøpe leiligheten. Men det er kanskje litt relevant for tråden hva vi synes, til tross for at vi ikke er i målgruppen, siden dette er tråden for å vise fram og synse masse rart om annonser på FINN? Det betyr ikke at de som ikke liker den mener de kan mye mer om boligannonsering enn folk som har jobbet med det i over 20 år, eller at de påstår at den er mislykket og ikke virker på noen.
Jeg er nok heller ikke i den målgruppen, siden slike annonser morer meg til en viss grad når jeg leser dem for underholdningens skyld, mens jeg blir en som "hever meg over slikt" og blir heller irritert enn imponert når jeg skal vurdere annonser seriøst. Det er ikke et forsøk på å prøve å belære fagfolk, eller påstå at det er slik for alle. Annonsen treffer sikkert dem de er ment å treffe, og er muligens et smart grep fra et faglig ståsted. Og de som har laget annonsen er neppe særlig interesserte i min mening uansett.
At stylede annonser selger bedre enn ustylede er det vel ingen som har protestert på. Når det blir veldig mange detaljbilder, og påfallende få bilder av rommene som helhet, blir jeg mistenksom (sier ikke at det er tilfelle her, men har sett eksempler på det i andre annonser). Men brukt på en god måte løfter de annonsen, og bidrar til estetikken.
Sist redigert av My : 18-02-21 kl 15:57.
|