Sv: Julaftentradisjoner - noen jeg kan stjele?
Julestrømper til ungene om morgenen, et par små gaver og godteri. Når de var små brukte vi å gi dem julefilmer på dvd i strømpa, men nå kjøper vi jo ikke dvder lenger. God frokost/brunsj med hjemmebakte rundstykker, eggerøre og laks, godt pålegg og gjerne kakao med krem. Så er det egentlig mest avslapping og kos frem til middagslaging. Foreldrene mine og broren min bruker å komme til oss og vi spiser først middag, så åpner vi litt gaver. En og en gave slik at alle ser hva alle får. Når vi ikke er stappmette lenger spiser vi riskrem og så åpner vi mer gaver etter det igjen. Setter frem litt nøtter, frukt, småkaker og sjokolade. Foreldrene mine blir ofte slitne i 22 tiden og da drar de hjem igjen. Etter det er det rett avgårde og få på seg koseklær/pysj og slappe av litt i sofaen før leggetid og se litt på hva vi har fått.
Og så bruker vi å ha hjemmedag 1.juledag der ungene får leke med gavene sine. Nå er de jo større, så det betyr jo ofte å spille tv-spill eller brettspill de har fått eller lese i bøker. Men for noen år siden var det mye legobygging den dagen.
|