Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Spinnoff - sydentur med surt barn

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-07-19, 01:06   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff - sydentur med surt barn

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er nettopp slike uttalelser som får mange voksne og barn til å føle seg skikkelig dritt. Helt på ekte. For meg handler det ikke om å være beintøff på prioriteringer heller, det er bare ikke noe feriebudsjett. Det er bemerkelsesverdig mange som skal mene noe om det. Bare denne uka har jeg måttet diskutere dette flere ganger.

(Og det handler ikke om deg spesifikt, Løve, men holdninger som er gjengs i store deler av samfunnet. Vi har jo beviselig ferie selv om vi må være hjemme. Alle er forskjellige).

Jeg skjønner hva du mener, men mener likevel at du bommer litt her og er unødvendig hårsår. Jeg opplever ikke at Løve sier at det å ha råd til ferie handler om prioriteringer for alle. Bare at det gjorde det hos dem, da hun vokste opp. Du leser det trolig litt annerledes hvis det skrives om slik:

"Da jeg vokste opp var foreldrene mine nødt til å prioritere hardt for at vi skulle få råd til å dra på ferie. I starten hadde vi bare råd til biltur med telt, men med tiden bedret økonomien seg, og vi fikk råd til andre typer ferie."

For det er omtrent slik jeg leser innlegget hennes.

Jeg vokste også opp med foreldre med svært anstrengt økonomi. Vi kjørte med bil fra Nord-Norge til Sør-Norge for å besøke familie om somrene (det gikk an siden vi bodde gratis hos mine besteforeldre, og bare bidro til daglig mathandel, spise ute og den slags luksus var noe som aldri skjedde). Men for oss var det omtrent en amerikareise, og det var den beste ferien vi kunne tenke oss. Men i motsetning til hos Løve så bedret aldri økonomien seg for mine foreldre, snarere tvert om. De ble skilt, og min far pådro seg stor gjeld (samme renteøkning på åttitallet som rammet Appelsins familie) og gikk praktisk talt personlig konkurs. Min mor hadde kun en helt minimal inntekt. Så da var det aldri snakk om noen ferie, da måtte det knallharde prioriteringer til for å dekke faste utgifter, og i tillegg prøve å få råd til mat og det mest nødvendige av klær.

Men da var jeg samtidig i en alder (vgs) hvor det ikke lenger var så ettertraktet å feriere med foreldre, og jeg ville uansett heller ha sommerjobb. Hadde sommerjobb på turisthytte i Rondane, hvor en hel gjeng med ungdommer både bodde og jobbet hele sommeren, så det var litt ferieopplevelse det også. Mye fjellturer, mye festing, mye jobbing.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.