Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.
Etter nokre grove blundertar med alkohol involvert har eg lagt inn krav faktisk om at 16-åringen skal ha på Finn venner om han skal på fest. Dokke som er så negative til dette har ikkje kjørt rundt og rundt og leita etter drita 16-åring som ikkje kunne gjere rede for seg.
Jeg tenker ikke at det å ha en reaksjon på uheldig oppførsel er det samme som overvåkning. Hvis man sammenligner med "husarrest" (det må ha vært før, nå vil i alle fall mine helst være inne), så er det jo forskjell på at ungene aldri får gå ut kontra at de blir holdt inne en hvis tidsperiode som en reaksjon på en oppførsel.
Jeg tenker i alle fall at overvåkning er når man ikke har noen grunn til det, og noe annet enn en konsekvens. Er litt usikker på om jeg vil kategorisere at jeg feks ser om mine barn er aktive på FB som "overvåkning" - det er jo de selv som har satt innstillingene som gjør at jeg ser det? Litt i grenseland. Samme med at jeg vet når de ser på netflix, jeg har ikke satt innstillingene for å overvåke dem (men i praksis gjør jeg jo det, jeg får informasjon jeg ellers ikke ville ha fått via elektroniske kanaler)