Sv: Candy goes to Hiphopwood. WTF?
Det er jo som sagt ikke sånn at du kan ta en artist og putte ham i en boks som heter grime, også er man ferdig. Hvis man f.eks. ser på sjangre som ringer, så vil de være mer eller mindre mot midten og ringene vil gå over i hverandre osv.
Men, man kan i hvert fall ha rap uten at det er hiphop. Det er til dels mye rap i pop, men det er jo ikke hiphop av den grunn. Så om jeg må kategorisere enkeltartister uten å bruke den definisjonen de selv gjør (det gidder jeg nesten aldri, av tidligere nevnte grunner) så vil jeg si Skepta lager rap, men ikke hiphop.
Når det gjelder enkeltartister er jeg veldig for å bruke de definisjonene de selv gjør. Om Skepta definerer seg som hiphop protesterer jeg ikke på det. Den norske gruppa Tri-Function Million kaller musikken sin hiphop, men de har jo like mange elementer fra støy, doom-metal, electronica, power electronics osv. som de har fra hiphop. Om jeg ikke kjente til dem og visste hva de selv kaller det, hadde jeg nok neppe sagt hiphop. Men når jeg vet hva de definerer seg om, ville det vært veldig overlegent ( ) å nekte å brukes den definisjonen.
|