Utfordringer ved å ha mange barn i klassen med dårlig økonomi og annen kultur
Vi har en skole som til dels er preget av mange barn med fremmedspråklig bakgrunn og dårlig økonomi. På Lilles trinn/klasse er det mange og Lille er eneste norske jente. Minst 1/3 av klassen bor i bittesmå kommunale boliger, flere har foreldre som bruker tolk, mange har ikke erfaring med norsk skolesystem, mange har ikke bil, noen pleier ikke å feire bursdag (vet ikke hvorfor).
Dette gir jo noen utfordringer til oss som bor i vanlig tomannsbolig, har dobbel inntekt og bil. Vi er veldig obs på slikt.
Vi tar alltid med ekstra barn når vi skal kjøre steder. Vi har tilbudt oss å spleise på bursdgasgaver og ikke delt kostnaden 50/50 (uten at det er kommunisert). Vi har heller ikke krevd inn penger i etterkant, hvis de ikke har betalt oss. Vi har meldt oss først til å ha vennegruppe (for å vise hvordan det gjøres, og for å sikre at de ihvertfall har en vennegruppe), vi vurderer også å spørre en som bor på meget liten plass og uten møbler og som ikke har pleid å feire egen bursdag om å ha bursdagen sin sammen med Lille hjemme hos oss. Vi ber med barn hjem og tilbyr oss å kjøre dem hjem etterpå. Vi sender med Lille ekstra mat på skogtur så hun kan dele om noen har glemt grillmat.
Hvordan gjør andre det for å skape godt klassemiljø under slike forhold?
Jeg merker det er litt krevende å alltid skulle være på tilbudssiden, og omtrent aldri få tjenester tilbake, men sånn må det jo nesten bare være.
__________________
07 og 10
Sist redigert av Pelle : 29-09-16 kl 09:42.
|