Sv: Må vi forsøke å forstå alt?
Ja det var jo en grunn til at jeg startet denne tråden, Niobe... jeg innser at jeg har begrensinger som gjør at jeg ikke forstår det et menneske jeg oppfatter som oppegående mener at jeg burde forstå. Og jeg forsøker å nøste opp i dette på et forum med kloke mennesker.
Jeg tror virkelig ikke at en 18 åring som giftet deg med en 16 åring, eller en 14-åring er pedofil. Unnskyld hebefil. Men jeg tror det er fryktelig naivt å tro at det ikke finnes noen blant dem som kommer med barnebruder. Jeg kjenner til et tilfelle hvor en (etnisisk) norsk mann importerte kone fra Thailand og fikk barn med henne. Som han misbrukte. Mannen var pedofil og kona bare en del av en langsiktig strategi.
Men det var en total avsporing. Jeg tror selvfølgelig ikke at alle som giftet seg med barn er seksuelle avikere per def. Jeg kan til og med gå med på at for noen av dem er giftermålet et reelt ønske om å hjelpe et barn. Men det er ikke disse som setter barn på 12-åringen.
Det koker ned til manglende forståelse for at man kan ha sex med et barn. Enkelt og greit. Jeg klarer ikke å komme i harnisk over at det kommer ektepar på 16 og 19 til landet. Det er ikke ideelt, men det er ikke moralsk forkastelig eller fryktelig. Barnebrud, ja. Men noe som kan forstås og forklares ut fra kultur etc. Men det stopper helt for meg når jeg leser og 11 år gamle jenter. Da synes jeg man må ha lov til å snakke om moralsk mindreverdig og ukultur og det som verre er. Jeg tror at for de fleste menn er det like unaturlig som å voldta.