Sv: Paris - hva skjer?
rine: det var vel dette innlegget som nevnte eksplisitt at det ikke gjaldt andre enn islam
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Nettopp. Å blande inn kristendom i akkurat dette blir søkt. Det er ikke kristendom, hinduisme, buddishme eller katolisisme som pr idag blir brukt som bakteppe for terrorisme. Og man bør diskutere hvorfor islam idag er den religionen som blir brukt som årsak til veldig mange konflikter, krig, undertrykkelse og terror i mange land. Det er som regel ikke bare religionen som er kjernen i konfliktene, men blir brukt som årsak. Hvorfor klarer IS og andre islamistiske organisasjoner å rekruttere så mange. Jeg har ingen illusjon om at ikke kristne eller andre religiøse og ekstreme organisasjoner også ville brukt samme maktmidler i samme posisjon, men det har de ikke og kan helkr ikke ta makt på samme måte. Hvorfor? En grunn, tror jeg, er at dette utspiller seg i mange fattige og over mange år konfliktfylte områder. Det er lettere å få fotfeste enn i mange vestlige land der f.eks kristendom er mer utbredt på en moderat måte. I demokratiske og på mange måter mer siviliserte land.
Jeg står på vei ut døra med 4 unger, men på helt generelt grunnlag vil jg si at jo: det er kjempesynd at islam stagnerte på et tidspunkt, og i de fleste samfunn har et stykke igjen til der vesten er iforhold til likestilling og en del annen samfunnsutvikling. Flere hundre år er jeg ikke enig i.
|