Sv: Språkopplæring.
Vi som jobber som spansklærere på videregående sliter voldsomt med elever som har blitt rådet til å ta spansk av velmenende rådgivere på ungdomsskolen, nettopp fordi dette er det "letteste" språket. I tredjeklasse på skolen der jeg jobber opplever vi nå at nesten 1/3 av elevene er i ferd med å stryke i spansk eller ikke få vurdering. Vi setter dette i sammenheng med at det er et språk som blir valgt av elever som ser etter det "lettvinte".
Spansk er et språk som har en ganske annerledes grammatikk enn norsk. Blant annet har det personbøying av verb, og to preteritumsformer der vi på norsk kun har én. Verbtider/f ormer som i norsk blir uttrykt ved hjelp av hjelpeverb, som konjunktiv, futurum og kondisjonalis, har sin egen bøying på spansk.
Det er mange ord som kommer fra latin og ligner både norske og engelske ord, men vi opplever at de elevene som sliter med språk ikke klarer å se denne sammenhengen. Uttalen er dog ikke så vanskelig som den franske, den ligger nærmere opp mot skriftspråket.
Spansk har ikke kasus, noe som er en enorm fordel.. Og for å se det fra den positive siden, så kan man klare seg helskinnet gjennom skolen uten å beherske alle verbtidene, for eksempel.
Jeg vil absolutt ikke avskrekke sønnen din fra å velge spansk, men det er et fag der det er uhyre viktig å jobbe fra starten av med gloser og grammatikk. Kan man ikke det mest grunnleggende, faller alt sammen.
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
|