Sv: Terror og frykten for represalier
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Selvsensurering av kunst og kultur har pågått lenge uten at det overhode diskuteres mye i den offentlige debatten. Vi må ikke glemme at ingen redaktører har publiser litterære bøker som De Sataniske Vers siden fatwaen mot Rushdie. Jeg synes dette i seg selv er et utrolig trist faktum.
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Dette skjønner jeg ikke helt. Det er jo mulig å ha to tanker i hodet samtidig - den ene handler om respekt for andre. Og jeg kan forstå at en del muslimer oppfattet Muhammedkarikaturene som ganske støtende. Noe helt annet er at man reagerer på at ekstreme muslimer reagerer på det å bli provosert med vold, ved å trykke karikaturene som et uttrykk for at man ikke er villig til å la seg true til stillhet.
Jeg syns ofte man glemmer at konteksten Muhammedkarikaturene ble trykket i var nettopp det Lisa skriver her: De ble tegnet og trykket som en protest mot at det var blitt umulig å ytre seg kritisk eller "respektløst" mot islam. Den direkte foranledningen var en nyhetssak at et forlag som skulle utgi en religionsbok ikke hadde funnet en eneste illustratør som ville illustrere kapitlet om Muhammeds liv, i redsel for represalier om de tegnet profeten. Altså ikke som satire, men rett og slett som illustrasjon.