Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-06-14, 10:23   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men ærlig talt, jeg (som riktignok mener streik er en anakronisme som ikke hører hjemme i vårt samfunn) ble helt på fniser'n da jeg leste at lærerene skal streike NÅ, i ferien. Jeg har sikkert uvanlig tungt for det, men er det ikke litt vanskelig å selge inn som pressmiddel? Jeg ser dere forklarer og snakker om august, men kommer det i det hele tatt til å trenge gjennom rosédisen til Folk Flest (TM)?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er litt spent på om lærerne vinner folkets sympati med denne streiken? En streik trenger solid støtte fra det brede lag for å bli effektiv. Her lurer jeg på om man blir i stand til å holde "poteten varm" over sommeren uten å samtidig gjøre folk mett av å høre samme budskap.
Altså jeg lurer på om det ligger en ekstra kommunikasjonsutfordring ved å streike så sent?

Det er dette jeg også er veldig spent på, streik uten støtte i befolkningen varer ikke lenge. Og lærerene har streiket i to uker tidligere uten å få en flekk.
For at en streik i utdanningssektoren skal være effektiv må man ramme slik at det merkes. Denne streiken gjelder i utgangspunktet ikke førskolelærere, men de er i samme forbund. For at det skal svi bør man ta ut barnehager og SFO, det skal streikes lenge før foreldre merker at 12-åringen driver dank litt lengre uti august enn planlagt. Samtidig; ta ut førskolelærere for noe som ikke angår dem noe særlig? Kan for så vidt sammenlignes med å ta ut hjelpepleiere i sykepleiespørsmål, men det blir ikke det samme. De har ikke så stor forskjell i avtale og arbeidsdag.

Jeg følger spent og interessert med på hva som kommer til å skje, vel så mye på det streiketekniske enn selve forhandlingssiden av det.

(Jeg ser at lærerne har noen gode poenger, men det er ikke alt jeg er enig i at er et tariffavtale-problem. Lokale, dårlige ledere må man faktisk kvitte seg med på annet vis enn å bygge opp en hel avtale rundt det. FolkFlest har ikke så fleksibel arbeidstid som lærerne ønsker, og da får de heller ikke sympati for den siden av saken.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:07.