Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 14:40   #10
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er med Kanina her: hvorfor ønsker KS å kutte i den ubundne tiden? Hva er fordelene de vil oppnå med det?

Det er det som er ubegripelig for oss lærere også.

Jeg mener det ligger en grunnleggende mistillit til grunn her; de mener at flertallet av lærere ikke oppfyller årsverket, at vi jobber mindre enn vi skal. Jeg er sikker på at det finnes enkeltlærere som ikke jobber det de skal, men sånn er det vel i alle yrker. Flertallet fyller timene sine og vel så det, men det er jo ikke bare lett å bevise det uten at det gjennomføres en systematisk arbeidstidsundersøkelse over lengre tid på alle trinn i grunnopplæringen. Det har ikke vært gjort.

Ellers argumenteres det med at deler av tida som de nå ønsker å binde utenom elevenes skoleår skal brukes til etter- og videreutdanning. Det er utvilsomt et behov for dette; man blir aldri ferdig utdannet. Men vi har allerede 6 dager satt av utenom elevenes skoleår, og jeg opplever i hvert fall at skoleledelsen har problemer nok med å fylle disse dagene på en meningsfylt måte. Det jeg og kollegene mine ønsker oss mer av er kompetansegivende utdanning, altså studiepoeng. Det kan vi neppe få gjennom noen ekstra sommeruker, samtidig som foreleserne på universiteter og høgskoler har fri.

Det er utrolig mange baller i lufta i denne konflikten; det er helt sikkert vanskelig å få oversikt fra utsiden, hvis man ikke kjenner systemet godt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:40.