Sv: Skolestart for 5-åringer?
Jeg liker denne:
http://www.cam.ac.uk/research/discus...e-the-evidence
I 1995 var jeg på AMO-tiltak, og jobbet som assistent i en 1. klasse, og på SFO på en barneskole. På denne skolen var det et prøveprosjekt med 6-åringer på skolen. Det var kun lek og bli vant til skolen som var målet der. Fullstendig andre boller enn da min 8-åring begynte på skolen.
Jeg har vært au-pair i England, og hatt gråtende 4-åring som ikke ville gjøre lekser (lesing, som han ikke kunne). Surprise, surprise! Jeg har alltid vært sjeleglad for at vi ikke har hatt så tidlig skolestart i Norge. Da jeg tok min universitetsutdannelse i England, både BA og MSc, følte jeg aldri at jeg hadde noen ulempe ved å være utdannet i Norge, (sidespor, I know), heller tvert imot.
Vi trenger ikke å la barna gå lenger på skolen, men vi trenger å få litt ordnede forhold, der lærere kan konsentrere seg om det de kan, å lære bort, å tilrettelegge for elevene, få lov til å være superlærere. Så får vi heller ha andre ressurser som kan hjelpe til med evt. sosiale ting og hva det nå ikke er som lærere også må håndtere i dag. Men jeg skal ikke påstå at jeg har noe godt svar på hvordan dette kan løses i praksis.
Sist redigert av sindrome : 30-01-14 kl 12:48.
|