Sv: Skolestart for 5-åringer?
Hvorfor ikke?
Det bør vel organiseres litt annerledes hvis de skal begynne tidligere i Norge, men jeg ser bare fordeler med det.
Vi har veldig god erfaring med tidlig skolestart, eller tidlig start på læring av grunnleggende ferdigheter. Førskole regnes vel ikke som skole. Vi bor i Spania og her er det litt annerledes. De har ikke barnehage lenger enn til barna er 3. Da begynner de aller fleste på gratis førskole. Det forventes at de er tørre og selvstendige i do besøk og kan kle av og på seg.
Det er en lærer og kanskje en assistent på 20-30 barn. Som regel må to 3 års klasser dele assisten. Første året lærer de vokalene, tallene 1-5 og å skrive navnet sitt. Andre året flere bokstaver og skrive enkelte ord, flere tall opp til 10. Tredje året lærer de å lese og skrive samt pluss og minus med tallene 0-20. Det forventes at de skal kunne lese og skrive når de begynner i første klasse.
Vi er veldig fornøyd med dette tilbudet, men vi er litt bekymret for at ungene kommer til å kjede seg på skolen når vi etterhvert returnerer til Norge. Der må de sitte å kjede seg til de andre har tatt dem igjen - har jeg hørt fra andre.
Som utlending er det også utrolig greit å ha et såpass godt opplegg rundt ungene før skolestart. For min eldste har det gått relativt smertefritt og det gjør det nok med de to som begynner til høsten også. De snakker veldig bra spansk etter de årene på førskole og klarer overgangen til vanlig skole godt. Her finnes det ikke noe morsmål opplæring, det må foreldrene fikse selv og det er helt greit.
Sist redigert av Joy Stark : 28-01-14 kl 15:28.
|