Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Jeg klarer ikke å forstå at du himler med øynene over at noen tror du har adoptert. Der blir som om jeg skulle himle med øynene over at noen tror at minstemann er min biologisk og at faren er fra Afrika, siden han er mellombrun og har store lokkekrøller.
Man kan virkelig bli fornærmet for alt mellom himmel og jord om man går inn for det.
Min datter sier som sagt at hun er fra Colombia om noen spør. Og jeg er glad for at hun er stolt av opprinnelsen sin, og når jeg leser hva dere skriver så tenker jeg at det må være en fordel for henne at hun ikke utelukkende ser på seg selv som norsk.
Som sagt, jeg har lært å ikke spørre med mindre det kommer opp. Men opplever stadig adopterte som mer enn villig forteller om det selv. Som hun som begynte å gråte av glede da jeg fortalte at mine barn var adoptert (der kom fram via skikkelige omveier på en konsert da to venninner ville ha skomakeren til å fri til meg. ). Hun var selv adoptert fra India.
Men det er håpløst å vite hvem som synes det er plagsomt å snakke om og hvem som egentlig synes det er dumt at man ikke er interessert. For de finnes jo også.
Og som noe sier - det er mange som har såre punkt. Jeg har fått damer til å gråte ved å spørre om barn. Selv er jeg SÅ lei av å snakke om skilsmissen min at jeg unngår en hel haug med folk fordi jeg ikke orker å oppdatere dem om siste nytt - men de spør jo ikke for å være vemmelige, men fordi de lurer på hvordan jeg har det.
Konversasjon er ikke enkelt. Og særlig ikke om man blir sur av å få spørsmål om barnet er adoptert når det har en annen hudfarge enn en selv.