Sv: Ordførersaken (gaflet fra gammel tråd)
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror Øygard har uvanlig gode medmenneskelige evner. Jeg tror han er veldig god til å se folk, vise dem at han ser dem, forstå dem, bygge relasjoner. I tillegg til drivkraft og politisk teft. Han var en veldig godt likt og anerkjent mann som jeg tror mange følte de hadde en sterk og god personlig relasjon med. Han hadde sikkert betydd noe, personlig, for veldig mange. Jeg tror det er vanskelig for de fleste av oss å forstå at en "vanlig nabo og venn" har gjort noe fælt. At en person man i tillegg mener og har opplevd selv som et "virkelig godt menneske" blir beskyldt for sånt tror jeg utløser vantro og sjokk. Mer hokus-pokus enn det er det ikke, tror jeg.
Det tror jeg også. La oss si at dette hadde kommet opp om en av mine beste kompiser. Som jeg har kjent i mange år. Jeg hadde nok også sikkert reagert med vantro. Og kanskje vært skeptisk (selv om jeg i teorien vet at man ikke kan se sånt utenpå). Om da jenta i tillegg hadde vært en jente som kanskje har rykte på seg for å lyve, skape støy, rote med mange osv osv (må presisere at jeg ikke vet noe om denne jenta altsål), så hadde jeg nok slitt med å tro på det.
Men så kommer disse samtalene da. Da er man uansett så langt over streken at selv om man ikke tror at fysiske overgrep har skjedd så har man vist så hinsides dårlig dømmekraft. Og det er ikke snakk om noen på 15 og en på 22. Det er også ulovlig, men dette er snakk om en gammel mann som er fullt klar over at jenta bare er et barn på 13. Da fatter jeg ikke at man fremdeles støtter.
|