|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler
Det du skriver her synes jeg er så viktig. På Tromsø museum har de en samtidsutstilling av samisk kultur og der viser de store fotografier av helt "vanlige" mennesker som er samisk. En jente på sykkel og en fisker for eksempel. Det er lett å tenke at det er reindriftssamer som er ekte, men egentlig er uendelig mange måter å være samisk på. Samer flest bor i Oslo har jeg hørt noen si, og det er kanskje sant. I barnehagen der hvor jeg jobber markerer vi samefolketsdag med lassokasting, joik, lavvo, reinskinn, bidos og bål men den samiske kulturen er så mye mer. Jeg arbeidet med de eldste barna i fjor der vi lagde en stor plakat med ulike samer som ikke ser "samiske" ut. Overskrifter vi lagde var "Å være samisk idag" Vi fant bilder av Ungdommer som står på snowboard, artister, unger som leker, samer i 17.mai toget, moderne kofter, sykepleier, blacksheeps osv. Det var utrolig gøy og lærerikt for alle, også noen av foreldrene bemerket dette. Det er jo så viktig at ungene ikke får et bilde av at det å være samisk kun er å stå på vidda og passe rein for slik er ikke virkeligheten.
(2005) (2010) (2012) Sist redigert av Meissa : 05-02-13 kl 23:08. |
![]() |
![]() |
|
|