Sv: Å reise sammen med andre familier
Vi har reist på ferie sammen med venner og/eller familie mange ganger.
Stort sett 14 dager i varmere strøk.
Men, vi har alltid hver vår leilighet. Jeg tror det hadde blitt intenst for vår del å måtte være sammen med andre hele tiden. Med egen leilighet har du iallefall litt alenetid. (På natten og frukost. Når en steller seg for å gå ut å spise på kvelden m.m.) Ellers er vi jo i lag hele dagen på stranda og på eventuelle utflukter. Vi spiser/gjør felles ting sammen på kvelden.
Vi har vært heldig å fått leiligheter nær, slik at vi har kunnet sittet sammen med et glass vin på kvelden når ungene er i seng, om en ønsker det.
Vi har ofte med oss venner i sommerhuset vårt, men da er det som regel aldri mer en 3 overnattinger. Det kan være utfordrene nok hvis en ikke har samme regler som gjestene når det gjelder bl.a barn, snop og mat.
Vi har hatt besøk med 4 åring som var veldig tidlig oppe på morgenen. At ungen da hoppet rundt i sengene på soverommet de lå på + naborommet, og vekket hele huset var helt ok for foreldrene. Hadde det vært meg hadde jeg tatt med meg barnet ned, satt på barnetv, fyrt i ovnen og ventet på at det blir liv i huset. Men, kanskje det er jeg som er et umulig vertskap, som ikke synes det er ok å stå opp lenge før vi normalt står opp.
Vi har også hatt besøk som ikke legger barna (som er på samme aldre som våre) før de legger seg selv. Våre barn synes det er urettferdig og pyton å legge seg før besøket, men jeg orker ikke ha de oppe til vi legger oss. Våre barn trenger søvn. Nå er dette lenge siden da, og disse vennene er ikke invitert igjen. Hadde de invitert seg selv, hadde vi sagt ja, men at da skal vi ha noen regler før vi drar.
Vi har også besøk av venner med samme regler som oss, der alt går knirkefritt og det bare er kjekt. Jeg må alikevell si at etter 3-4 døgn sammen er det greit når de drar, og vi får litt alenetid.
Det viktigste med ferie sammen med andre, er å avtale regler for det meste før en drar, kan bli ubehagelig hvis en skal ta det underveis.
|