Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. Diskusjonstråd

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-12, 10:41   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. Diskusjonstråd

En annen ting jeg virkelig likte i boken er når Madeleine drar på seminar og treffer andre med samme faginteresser som hun selv har, og hvordan hun koser seg med fagprat i dagevis og får ny inspirasjon og ny tro på at det hun interesserer seg for og jobber med, faktisk kan være noe å satse på videre. Det var veldig gjennkjennbart for meg, både kvinnefellesskapet som oppstår og den nye faglige given man får av slik.

Og Candy: Hva mener du med å falle hjelpeløst under Mitchells domene?
Jeg synes forøvrig at Madeleine absolutt er den som er minst "synlig" av de tre hovedpersonene i boken. Jeg tenker at det er bevisst at hun er beskrevet slik - det er jo tydelig at hun ikke vet hvem hun er eller hva som er hennes misjon i livet enda. Også tenker jeg at det ikke er så rart at hun faller helt sammen da Leonard blir borte. Det konstante presset hun har levd under i hele samlivet med Leonard, hvor hun hele tiden har vært på vakt for hvert minste lille tegn på at sykdommen var på vei enten opp eller ned; plukket opp bitene og tatt vare på og passet på/voktet hver minste lille endring i stemningsleie når han var depressiv. Jeg synes måten hun blir virvlet med og nyter stråleglansen når han ble hypoman var både forståelig og troverdig. Jeg tenker at det er med vitende og vilje og fullt overlegg at forfatteren beskriver hvordan Leonard i hypoman fase ikke ble sett på som syk, men som brilljant.
Og siden jeg tror på det beste i menneskene, så tenker jeg at en Madeleine som gjør slike erfaringer tidlig i tjueårene, kommer til å modnes til å bli et ganske bra menneske i løpet av årene etterpå.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 21-11-12 kl 11:05.
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
lesesirkel

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.