Sv: Etterlysning: Juleglede savnes
Jeg legger lista lavt, tror jeg.
-Fordeler julegavekjøp med andre familiemedlemmer sånn et godt stykke uti november.
-Går tidlig fra jobb en dag/evt kommer seint og tar et raid på senteret når det ikke er så mange folk der en hverdag i desember.
-Kalenderen til ungene stresser jeg lite med. De åpner annenhver dag og jeg prøver å legge inn koselige ting å gjøre sammen: Kino/ julestykke på teater, besøk i pepperkakebyen, (eldste begynner å bli for stor for det) men også noen fotballkort, marsipangriser og tyggispakker.
-Bruker en søndag i advent til julegaveshopping, julegater og spise middag ute- hyggelig.
-Baker bare to sorter + pepperkakehus, og det er også alle med på. Synes ikke det er noe stress å sette av to lørdager (noen timer) i jula til det.
-Både mannen og jeg har julebord uten partner, så jeg går vanligvis bare på ett.
-Er sånn passe nøye med julevasken. Mistenker at jeg vasker slik enkelte andre gjør det hver fredag, men noen fordeler skal man da ha med å være sjuske. 
-Pynter litt her og der, ingen fanatiker.
-Har bare juletre hvis vi er hjemme hos oss selv på julaften.
-Er av og til hjemme, av og til hos foreldre/svigers/søsken/svigersøsken og trives godt med det, selv om jeg må innrømme at skuldrene er litt høyere om kvelden lillejulaften de gangene det er vi som holder jul...(er ikke heeelt laidback i vertinnerollen alltid...)
-Ingen gode råd når det gjelder juleavslutninger. Det er vel den ene tingen som stresser meg mest i desember fordi de typisk begynner sånn kl. 17.30 en onsdag, og det er stress når man har vært på jobb. 
-Ja, og så legger vi gaver under treet til Frelsesarmeen, det føles iallfall litt meningsfylt i alt det meningsløse penge-og gavemaset julen dessverre handler mer og mer om. (Føler jeg.)
Vi har ingen helt fastspikrede juletradisjoner og ting vi bare må gjøre, og jeg tror ingen av oss savner det heller. Det eneste vi har tradisjon på, er å ha et avslappet forhold til julen, og det akter vi å fortsette med.
|