Sv: Dere som har vært i Auschwitz ...
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Hva med bilder fra nyhetene om døde barn fra Gaza, barnesoldater i Afrika eller døde kropper i hauger i Afghanistan? Dette er bare tre eksempler av ganske grafiske bilder som har vært på trykk i avisen i det siste. Det er jo ikke noe sensur på bilder av døde barn eller voksene når det er langt borte eller "de andre". Jeg får 3 aviser levert på døren hver dag og det er ofte groteske bilder, og dette blir det jo en del spørsmål rundt og da må man jo bare forklare. Jeg føler liksom ikke at jeg kan gjemme vekk aviser heller.
Ja, vi lever jo med mye i mediene. Men det gjør ikke at jeg synes det er noe større grunn til å oppsøke det når de er så små. Luktene, synsinntrykkene, ta og føle opplevleser. For meg blir det en sterkere greie, jeg vet jo ikke for 10-åringen vår, men slik jeg kjenner henne vil jeg tro det ikke er tid for det enda. Hun er heller ikke en lettskremt og sart type, men hun reflekterer veldig mye. Mer enn jeg gjorde på samme alder. Og det tror jeg kommer mye av at hun vet så mye mer enn jeg gjorde når jeg var 9-10 år, uten å nødvendigvis være noe mer følelsesmessig voksen enn jeg var. Som du sier så ser de jo nyheter mye mer enn det vi gjorde, tilfeldige bilder, på nett og i butikken.
|