Sv: Facebook og dialekt
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Og derfor skrev jeg kan, fordi jeg vet at det ikke gjelder alle. Men på den andre siden så blir man litt "ødelagt" av å lese for mye feil. Jeg har blant annet en venninne som ikke kan stave ordet "friend" (hun skriver det konsekvent freind), og siden det går igjen ganske ofte i feedene fra henne, så må jeg faktisk tenke meg om to ganger før jeg skal skrive det, nettopp fordi jeg så ofte ser det feilstavet.
Mm. Problemet er bare at de som er opptatt av språk og som vil og kan skrive ordentlig, reflekterer over dette stadig vekk og henter seg inn på den måten, mens de som trenger å øve og å forbedre seg skriftlig, tenker ikke over det engang. Og blir de gjort oppmerksomme på det, og jeg tror jeg kan si dette uten å være så veldig fordomsfull, driter i det. De er happy med status quo.
Jeg har en bekjent som konsekvent skriver "sjønn" i stedet for "skjønn". Hun kan skrive "hei sjønne fb venner" og få "du er nå skjønn, du også" til svar, som jeg innbiller meg er andres måte å prøve å rette på henne uten å si det til henne direkte. Hint eller ikke, hun tar det hvert fall ikke. Hun fortsetter å skrive "sjønne barn" til tross for 10 "skjønne barn"-kommentarer før henne. Merkelig.