Sv: Hvordan er DINE tradisjoner på julaften?
Jeg har alltid tenkt at vi ikke er så tradisjonsbundne, men det er vi visst allikevel. Når vi selv feirer julaften så skjer det på følgende måte:
- ungene får julestrømpe i kalenderen på julaften. Den inneholder et julehefte, litt godteri, en liten leke som skal pusles med.
- jeg vil gjerne se 3 nøtter til Askepott. Det har skjært seg tidligere år, men kanskje er de store nok i år?
- vi spiser risengrynsgrøt til lunsj. Det er en mandel og den som får mandelen får marsipangrisen (som må deles med alle andre senere på kvelden). Vi har ofte små gjester/venninner av snuppa til grøten.
- Jeg og ungene går i kirken hvis vi skal feire med min mor eller svigermor. Pappa er svært overbevist humanetikere, så hvis vi feirer med ham så går vi ikke i kirken. Jeg liker egentlig kirken veldig godt den dagen, men er litt usikker nå som vi har fått ny prest. Mannen min er hjemme og lager klar julematen.
- Maten serveres når sølvguttene synger julen inn. Vi har pinnekjøtt med vossakorv til og mengder med kålrabistappe.
- Etter at alle er ferdige med å spise, så rydder man av bordet og setter på kaffe. Dette tar litt ekstra lang tid for utålmodige unger. 
- Pakkeåpning - minste barn som kan lese finner frem presanger og deler ut til rett person. Gavene åpnes en og en. Det kan ta en liten evighet.
- Dessert og kaker spises mens man åpner pakker.
- Ungene får være oppe lenge. Mine har pleid å holde ut til 22-23. De er av typen som da sover lenger morgenen etterpå.
1. juledag har min nevø bursdag. Hvis han feirer jul hos sin far (min bror), så er det bursdagsselskap den dagen. Da stiller alle med gave som IKKE er pakket inn i julepapir. I selskapet knuses det pepperkakehus.
Selv om jeg har vokst opp med skilte foreldre, så har de hatt veldig like juletradisjoner (rent bortsett fra kirkebesøket). Så det avviker i liten grad hvis vi feirer hos dem. Svigers gjør det helt forskjellig. Mannen min er mer tilpasningsdyktig enn meg, så vi feirer langt oftere jul med min familie. Men mye av grunnen til det ligger også i reiseavstanden. Vi har ofte hatt jul hjemme hos oss. Mine foreldre kan komme til oss og kjøre hjem etterpå.